Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 5

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
DTL Magasinet
Vestfyn Trækker
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Se billede
Albums > Pressefoto > Scania G 500 Første billede Foregående billede Næste billede Sidste billede
Scania G 500
Ikke noget at være utilfreds med.

- Jeg har en rigtig go’ bil og et rigtig godt job, konstaterer kranbilschauffør Uffe Tandrup fra Karl Thygesen & Søn ApS i Greve syd for København. Uffe har nemlig fået nyt værktøj i form af en 5-akslet Scania G 500 B10x4*6 med en Palfinger PK 200.002L SH-kran.

- Den kører rigtig godt, og kranen er bare super, siger Uffe, der bærer kælenavnet Svea blandt kollegerne. Uffe var åbenbart noget langhåret og havde store krøller i sine yngre dage, og ifølge nogle af kollegerne fik det ham til at ligne Erik Clausens kone Svea i filmen ”Den store badedag” fra starten af 1990’erne. Det har så hængt ved lige siden, fortæller Uffe/Svea, der i dag er blevet korthåret, er fyldt 41 år og har kørt kranbil i godt 12 år.

Rækker 50 meter

Uffe kom til Karl Thygesen & Søn for godt et halvt år siden, og han arbejder især med den nye kranbil ved byggerier i Storkøbenhavn. Kranen har en rækkevidde på lige godt 50 meter lodret eller ca. 30 meter lodret og 20 meter vandret. Det gør den perfekt til at løfte alt fra tagpap, vinduer og byggematerialer til altaner, containere og stilladser både højt og langt ind over byens tage. Den bruges også en del til at køre med grab, både til at grabbe op/ned fra tage, eller hvor der ellers kræves stor rækkevidde.

- Vi løfter alt, hvad der gør arbejdet nemmere og hurtigere for håndværkerne. Ofte skal vi løfte op over etageejendomme og ind i baggårde, og så er det perfekt med fly-jib’en, forklarer Uffe.

Én ting er, at Palfinger-kranen har rigtig gode løfteegenskaber. Noget andet er Scania-chassiset, som har rigtig gode køreegenskaber.

Skræddersyet med standardkomponenter

- Vi har leveret det 5-akslede chassis direkte fra fabrikkens samlebånd i den rigtige længde, med det rigtige kraftudtag, overhæng, træktøj mm. Takket være Scanias modulsystem kan vi skræddersy selv komplicerede chassis- og akselkonfigurationer med standardkomponenter, så der har ikke været behov for at bygge noget om eller til, inden vi kunne levere chassiset til Palfinger-fabrikken i Østrig, fortæller salgschef John Schultz fra Scania Danmark i Ishøj.

Han har i de seneste år leveret mere end ti nye Scania-chassiser til Karl Thygesen & Søn i mange forskellige versioner, så der i dag udelukkende står Scania på fronten af de 11 lastbiler i firmaet. Dertil kommer en håndfuld store mobil- og tårnkraner af tysk herkomst.

- Vi har både leveret 4- og 5-akslede Scania-chassiser til Karl Thygesen & Sønner. Det er jo en alsidig forretning, og vi har både leveret trælast-, container- og kranbiler. Det fortæller noget om styrken og alsidigheden i Scanias modelprogram, fastslår John Schultz.

Sværvægter men styrer godt rundt om hjørnerne

Den nye Scania G 500 er udrustet med fuld luftaffjedring på alle fem aksler. Alligevel klarer den akseltryk på 9 tons på de to foraksler og den styrbare støtteaksel bag trækakslerne samt hele 2x12 tons på den tvillingmonterede tandembogie. Det betyder, at bilen med en kampklar vægt på knap 51 tons er indregistreret som blokvogn, hvilket igen betyder, at den kun må køre på det såkaldte tungvognsvejnet og med højst 60 km/t.

- Selv om bilen er en sværvægter, føles det ikke sådan. Med 500 hk og automatiseret gearskifte følger den fint med i trafikken, og takket være de tre styrbare aksler manøvrerer den rigtig godt rundt om hjørnerne inde på byggepladserne, forklarer Uffe.

- Desuden gør det lidt lavere G-førerhus kørslen meget stabil, fordi den ikke krænger lige så meget i svingene som de højere førerhuse. Og den er tilmed meget nemmere at komme ind og ud af, så der er faktisk ikke rigtig noget at være utilfreds med, fastslår han.

Fakta om Karl Thygesen & Søn ApS:

Karl Thygesen & Søn ApS blev grundlagt i midten af 1950’erne af Karl Thygesen med en enkelt brugt lastbil med tippelad. Kort tid efter blev der investeret i en kranbil, hvilket faktisk har været firmaets speciale lige siden. Karls søn Palle startede allerede i en ung alder i firmaet, hvor han hjalp til efter skoletid. Palle uddannede sig som mekaniker, og meget af hans tid blev brugt på at servicere og reparere firmaets lastbiler.

Både kran- og entreprenørbiler

Der blev med tiden investeret i flere nye kran- og tipbiler, og midt i 1970’erne var firmaet oppe på 10 lastbiler. På grund af manglende rentabilitet ved sten-, jord- og gruskørsel blev hovedparten af bilerne på et tidspunkt afhændet, og i en lang årrække var det kun Karl og Palle der holdt gang i hjulene med to kranbiler. Firmaet kørte byggematerialer, sommerhuse mm. for flere større byggefirmaer og begyndte i starten af 1980’erne at servicere kunder i tagdækkerbranchen.

Større og flere kranbiler

I 1991 startede Palles søn Karsten, der nu er 3. generation, i firmaet. Grundlæggeren Karl Thygesen, der nu var blevet 80 år, trak sig tilbage. Der blev indkøbt større og større kranbiler, og i 2004 blev firmaet udvidet med yderligere en kranbil, og den første chauffør blev ansat.

I 2007 overtog Karsten Thygesen firmaet, mens Palle fortsatte som chauffør. I 2008 blev der investeret i en byggegrund i Greve, hvor forretningen holdt til frem til udgangen af 2015. Siden starten af 2016 drives Karl Thygesen & Søn ApS med 11 kranbiler og en håndfuld mobil- og tårnkraner fra et nyt domicil på Geminivej i Greve, hvor både værkstedshaller, lagerfaciliteter og kontor er samlet.

Kilde / Foto: Scania Danmark

Dato: 25-10-2019
Tilføjet af: Admin
Dimensioner: 1024 x 683 pixels
Filstørrelse: 359,44kB
Antal visninger: 445