Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
Folketingets transportudvalg har nu direkte fået forelagt den alvorlige situation på Østbanen
NyhedFolketingets transportudvalg har onsdag afholdt en høring om lokalbanernes fremtidige drift og vedligeholdelse med særligt fokus på Østbanen. Høringen er affødt af Region Sjællands manglende økonomiske rammer og muligheder for at kunne finansiere en nødvendig sporrenovering til ca. 510 mio. kr.

Sporerne på den regionale Østbane har nået en alder, hvor nye skinner til ca. 510 mio. kr. er helt afgørende for, at der fortsat kan køre tog på strækningen.

Det er en udgift af en størrelsesorden, der ligger udenfor Region Sjællands økonomiske rammer og muligheder. Og som kan betyde massive besparelser på den service, regionen kan levere til borgerne

Med høringen har Transportudvalget og Folketingets partier nu fået syn for sagen. De har direkte fået forelagt kendsgerningerne og fakta i sagen.

De økonomiske rammer gives af staten gennem tilskud til regionerne, blandt andet med et tilskud til investeringer i lokalbanerne. Tilskuddet blev fastlagt i amternes tid og dækker kun investeringer i lokalbanerne frem til 2009.

Den alvorlige trafikale situation på Østbanen og den økonomiske udfordring har været genstand for stor opmærksomhed i de seneste par år. Der har været politisk opmærksomhed fra de lokale politikere og en række transportordførere, men det er endnu ikke lykkedes at få noget igennem i Folketinget.

På onsdagens høring redegjorde Danske Regioner for de økonomiske udfordringer for lokalbanerne, mens regionsrådsformand Heino Knudsen sammen med borgmester Anette Mortensen fra Stevns Kommune redegjorde for den alvorlige situation på Østbanen.

Transportminister Benny Engelbrecht havde et indlæg om lokalbanerne, og transportudvalgets medlemmer havde lejlighed til at spørge og drøfte situationen.

Nødt til at tage ansvar

Regionsrådsformand Heino Knudsen er glad for muligheden for at klargøre situationen for Transportudvalget:
- Nu er der forhåbentligt skabt klarhed om den manglende finansiering og alvorlige situation for Region Sjælland, for Østbanen og for dens passagerer. Jeg håber og tror, at Folketingets partier forstår, at de bliver nødt til også at tage ansvar. Jeg håber situationen løses allersenest med økonomiforhandlingerne med staten til sommer, men der er bestemt ingen grund til ikke at løse det nu.

Også borgmester Anette Mortensen var glad for at få lejlighed til at fortælle om betydningen af Østbanen for Stevns Kommune og områdets borgere:

- Jeg tror det blev klart for transportministeren og transportudvalgets medlemmer, hvor vigtig Østbanen er for vores område. Det er en livsnerve for os. Jeg håber ikke, at de vil lade det drukne i partipolitik og spillen sorteper om, hvem der skal betale. Det kan man simpelthen ikke byde borgerne.

Fakta om Østbanen og sporrenoveringen

Østbanen betjener strækninger Faxe/Stevns – Køge – Roskilde og har årligt ca. 1 mio. passagerer. Fra december 2020 blev banen efter særlig aftale med staten forlænget fra Køge til Roskilde, som er en statslig banestrækning. Dermed får banen samlet ca. 1,8 mio. passagerer.
Sporerne på Østbanen er lagt mellem 1977 og 1981 og har nået en alder på knap 45 år og står over for en omfattende sporrenovering til 510 mio. kr. De 45 år svarer til en normal forventet levetid.
Region Sjælland har ikke de økonomiske rammer og muligheder for at finansiere en sådan reinvestering. Staten bestemmer de økonomiske rammer gennem tilskud.

Kilde: Region Sjælland
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.