Nyt signalsystem sættes i drift på Farumbanen og Ringbanen
- Udskriv
- 19 jan 2021
- Nyhed
- 179 Visninger
- 0 Kommentarer

De første tre måneder efter ibrugtagning vil der være ændringer i køreplanen for at sikre den bedste mulige punktlighed. Ringbanen vil de første måneder køre hvert sjette minut i lidt ændrede minuttal i modsætning til hvert femte minut. På Farumbanen vil stationerne Skovbrynet og Dyssegård blive betjent med halvt så mange stop i dagtimerne mandag til fredag.
I forbindelse med skiftet fra det gamle til det nye signalsystem aflyses S-togstrafikken på Ringbanen og på de fleste S-togslinjer nord for Østerport fra natten til lørdag den 23. januar og frem til, at første tog afgår mandag morgen den 25. januar. DSB indsætter derfor togbusser i denne periode, ligesom passagerer opfordres til at planlægge deres rejse på rejseplanen.dk.
Ændringerne i køreplanen vil vare frem til den 25. april.
FAKTA
Med det nye signalsystem på Ringbanen (Ny Ellebjerg-Ryparken), Farumbanen (Farum-Nordhavn) og Hellerup-Nordhavn er ca. 43 procent af S-banenettet i drift med det nye signalsystem.
Resten af S-banenettet kommer i drift med det nye signalsystem i løbet af 2022. Disse strækninger får således indført det nye signalsystem de kommende år:
o (Nordhavn)-Carlsberg/Sydhavn (2022)
o (Sydhavn)-Køge & (Carlsberg)-Frederikssund/Høje-Taastrup (2022)
S-banens nye signalsystem er baseret på såkaldt Communication Based Train Control (CBTC), der giver en mere stabil togdrift og give flere tog til tiden.
Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner og tilsvarende systemer er allerede i drift flere steder i verden f.eks. i London og New York. Systemet er kendt og afprøvet teknologi, men det skal tilpasses danske forhold.
Læs mere om det nye signalsystem
Kilde: Banedanmark
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.
Teksten er ikke vurderet.