Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET    ?
DebatDette meget lange,- og fine  begreb,- går vel  begge veje    ?

Begrebet i sig selv,- handler jo om en form for  "balance"    !

Vi kunne vel også bruge ordet  "ligevægt"    ?

Desværre bruger man det også som en  "bortforklaring"   !


ET  RENT  POLITISK  REDSKAB    !

Jeg har netop oplevet misbrug af dette begreb,- i en svar fra Transportministeriet,- på et spørgsmål om udskiftning af lønmodtager,- mellem medlemsstaterne i denne Coronatid.  Det var et  SÅ ringe svar,- at jeg har ladet emnet ligge,- da jeg erkender det håbløse i,- at fortsætte.  MEN,- så modtager jeg en mail,- med et indlæg der i dag kan læses på  "LastbilMagasinet",- hvor  Transportministeren bruger dette begreb,- som både en "undskyldning",- en "bortforklaring",- og en "undvigemanøvre" !

"LastbilMagasinet" har spurgt om årsagen til,- at man i Danmark  IKKE klamper hele vogntoget,- når der er belæg for en klamping ?  Henning Hyllested fra EL, -har også haft dette emne på "programmet",- og henviser til Danmarks svar fra Norge og Sverige,- hvor man jo klamper hele vogntoget.  Der bliver så fra Ministeren henvist til den Nationale lovgivning,- samt til  "Proportionaliteten" ! Der bliver blandt brugt denne sætning :


Men et flertal i Folketinget - der også har bestået af Socialdemokratiet - har været imod med et argument om ”juridiske problemstillinger”, hvis der er en tredjepart, som lider tab i forbindelse med, at der bliver sat hjullås på både trækker og trailer. Men også med et argument om proportionalitetsprincippet, da lastbilen i sig selv som hovedregel vil være nok til at dække værdien af en bøde. ( Hvor er lige hensynet til det tab,- der påføres samfundet ? )

Her burde man nok lige "vende skråen" og erkende det faktum,- at netop den omtalte "trediepart",- naturligvis risikere at lide et tab i tilfælde af en klamping af vogntoget,-MEN,- præcis den selvsamme   "trediepart",- vil jo få del i profitten,- i de tilfælde transporten "kommer glat igennem".  SÅ,- proportionalitet" virker altså begge veje !

Henning Hyllested fortæller, at han så sent som i sidste uge har diskuteret klamping og straksbøder med transportminister Benny Engelbrecht (S) i forbindelse med inddrivelseaf bøder for ulovlig parkering på rastepladser. "Her er opfattelsen, at det vil være ikke-proportionelt at tage så drastiske midler i brug for at inddrive 2.040 kr. Det er muligvis rigtigt, men det irriterer mig, at man ikke vil prøve at udfordre EU og juraen", siger Henning Hyllested.

Også her,- bliver "proportionalitetsprincippet" anvendt som en klokkeklar "bortforklaring".  Der bliver jo spurgt om  "straksbøder",- der jo IKKE sætter et stort "maskineri" i sving,- som man gør med de mange  "afgifter" de skal inddrives af "Gældsstyrelsen".  MÅSKE  ville man opleve,- at bøder bliver betalt "lun-hurtigt",- når man vælger at gøre som Norge og Sverige,- hvor man klamper  HELE  vogntoget.

KOM  NU  IND  I  KAMPEN,- - -OG  HELST  HELT  IND   !
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.