Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
Nu kan danske virksomheder køre på CO2-kompenseret brændstof
NyhedDanske virksomheder får nu mulighed for at CO2-kompensere det brændstof, de tanker på lastbiler, maskiner og køretøjer eller får leveret til hjemmetanken. Ligesom du f.eks. kan kompensere flyrejsen, åbner energiselskabet DCC Energi, der driver Shell tankstationerne, nu op for kompensering af brændstof gennem bevarelse af truet skov og træplantning. Et af Danmarks største transportfirmaer går foran og kompenserer sit brændstofforbrug svarende til 24.000 tons CO2 årligt.


Fra den 14. september kan alle danske virksomheder og kommuner køre CO2-kompenseret, når de tanker Shell brændstof på lastbilen, bussen, gummigeden eller traktoren. Som det første energiselskab herhjemme lancerer DCC Energi nu muligheden for at CO2-kompensere brændstofforbrug via CO2-kreditter fra store, certificerede skov- og naturbevarelsesprojekter[1].



I en virkelighed, hvor bl.a. mange transportvirksomheder endnu ikke har mulighed for at udskifte vognparken med f.eks. et eldrevet alternativ, er CO2-kompensering af brændstoffet en her-og-nu mulighed for at gøre noget i forhold til ens uundgåelige udledning, forklarer Christian Heise, adm. direktør i DCC Energi.



"Vi står midt i en stor omstilling til en mere bæredygtig energiforsyning. Men der er fortsat mange i Danmark, der er afhængige af deres almindelige bil eller lastbiler for at få hverdagen eller forretningen til at hænge sammen. Derfor giver det god mening at introducere CO2-kompensering af brændstof som en ny mulighed for både virksomheder og private bilister. I det omfang du ikke kan undgå eller reducere din CO2-udledning, er kompensering både oplagt og et skridt i den rigtige retning," forklarer han.



Kaj Madsen Fjelstrup A/S, en af landets største transportvirksomheder, har sammen med DCC Energi valgt at CO2-kompensere sit forbrug af diesel i Danmark. Og med over 270 lastbiler og et årligt forbrug af ca. 7,5 millioner liter diesel herhjemme, er det en af de toneangivende transportører, som nu udnytter de nye muligheder. På årsbasis vil virksomheden ifølge direktør Jens Andersen kompensere ca. 24.000 tons CO2.



"Det er nyt, at vi kan køre på CO2-kompenseret diesel. Som en virksomhed, der allerede arbejder målrettet med at optimere vores transporter og minimere miljøbelastningen, giver det os en oplagt mulighed for at gøre noget i forhold til udledningen fra vores mange, store lastbiler," siger han.



Dækker Shell brændstof i hele Europa

Muligheden for CO2-kompensering gælder det Shell brændstof, som DCC Energi sælger i Danmark. Herunder brændstof på de 232 Shell tankstationer samt brændstof leveret direkte til virksomheder, kommuner og private husstande. På tankstationerne kræver det i første omgang et brændstofkort til Shell, hvis man vil CO2-kompensere brændstoffet. Også ved europæiske transporter vil brændstof købt med et Shell Card Erhverv blive CO2-kompenseret.



"Alle køb af Shell brændstof, som virksomheder indenfor transport- eller byggebranchen lægger hos DCC Energi, kan blive CO2-kompenseret. Får man brændstof leveret til hjemmetank sker det efter aftale med vores sælgere. Tanker man brændstof på vejen med sit erhvervskort, så skal man lige tilmelde sig ordningen online eller kontakte os. Derefter sørger vi for, at alt køb af brændstof via brændstofkortet både herhjemme og på Shell tankstationer i hele Europa er dækket ind," siger Søren Møller Maretti, retaildirektør i DCC Energi.



Afhængig af produkt koster det mellem 15 og 18 øre ekstra per liter inkl. moms alt efter, om man tanker diesel, GTL eller benzin.



DCC Energis tilbud om CO2-kompensering bygger på store naturprojekter, som Shell har investeret i. Projekterne, der er certificerede under internationalt anerkendte standarder, forebygger skovrydning og genplanter skov. Eksempelvis i Peru og Indonesien, hvor to skovbevaringsprojekter beskytter 1,8 millioner hektar truet skov og vådområde. Alene de to projekter genererer hvert år 10 millioner CO2-kreditter. Det svarer til, at en udledning af 10 mio. tons CO2 til atmosfæren er undgået eller fjernet. Til sammenligning udledte Danmark i alt 51,9 millioner tons CO2 i 2018.



Ifølge FN's klimapanel stammer mellem 15 og 20 pct. af den årlige, globale drivhusgasudledning fra skovrydning, dræning af vådområder, mm. Til sammenligning kommer ca. 24 pct. af udledningen fra transporten[2].



Læs mere om initiativet på: https://www.dccenergi.dk/co2


Kilde: DCC Energi




Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.