Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
Vognmand: Ulykker forhindres ved nært samspil mellem alle trafikanter
NyhedSom det største køretøj har lastbiler et kæmpe ansvar for sikkerheden i trafikken. Ifølge vognmand kræver det undervisning, politisk indblanding og et vigtigt samarbejde mellem alle trafikanter, hvis ulykkesraten skal nedsættes

Cykler, gående, motorcykler og el-løbehjul – der er nok at holde øje med, når man gebærder sig i trafikken som lastbilchauffør. Med et køretøj, der har enorme kræfter og er størst i trafikken, kommer et kæmpe ansvar – og det kan godt skabe konflikter i trafikken.

Ansvaret og forpligtelsen i trafikken er ikke noget formanden for Fyns Vognmandsforening og vognmand, Kim Vermø, forsøger at fralægge sig – tværtimod.

- Med store kræfter kommer et stort ansvar – og det tager vi som chauffører med os hver eneste dag. Ulykker og mere specifikt højresvingsulykker fylder meget i vores bevidsthed. Vi tager aldrig på arbejde for at komme i konflikter, ulykker eller skræmme nogen – tværtimod, fortæller Kim Vermø og tilføjer, at alle hans lastbiler er udstyret med de lovpligtige spejle og kameraer, men at det ikke er nok kun at stole på de teknologiske hjælpemidler. Det er menneskene bag rettet, der skal afgøre situationer i trafikken.

Skældsord og aggressive fagter
En ny undersøgelse foretaget af Megafon for Continental Dæk Danmark A/S viser, at 49 pct. af danskerne mener, at lastbilchaufføren oftest har ansvaret for farlige situationer i trafikken. Ifølge Kim Vermø er det også blevet en del af dagligdagen som lastbilchauffør at blive skældt ud og råbt ad i trafikken.

- Nogle råber – andre giver os fingeren. Jeg er også blevet kaldt potentiel morder et par gange. Er det okay? Det er i hvert fald en sær måde at kommunikere på. Vi har allerede masser at se til, når vi gebærder os i trafikken, så det er svært at forholde sig til. I virkeligheden er der brug for nært samspil mellem os og de andre trafikanter – det er vejen frem, fortæller Kim Vermø.

Mere fokus på samspil mellem alle trafikanter er også noget, som Dansk Transport og Logistik kan nikke genkendende til.

- Som chauffør gør man alt, hvad man kan for at passe på de mere sårbare trafikanter – og enhver chaufførs værste mareridt er højresvingsulykker. Vejen er vores arbejdsplads, og på en arbejdsplads skal der være sikkert og rart at være. Derfor gør vi alt for at dele vejen, så alle kan komme godt frem. Og hjem igen, fortæller Frank Davidsen, underdirektør hos DTL – Danske Vognmænd.

Af samme grund er DTL også aktive aktører i kampagnen ’Share the Road’ af Continental Dæk Danmark A/S, der netop slår et slag for mere respekt mellem trafikanter, bedre kommunikation og et fælles ønske om at dele vejen.

- En sund og respektfuld adfærd blandt alle trafikanter er helt afgørende for det fælles mål – jo mere og bedre vi arbejder sammen i trafikken, jo færre ulykker og tilskadekommende vil der være, tilføjer Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S.

En bøn om fællesskab og initiativer
Med den teknologiske udvikling er brugen af smartphones eksploderet – og det kan lastbilchaufførerne også mærke. Derfor har Kim Vermø en bøn til de andre trafikanter – og især cyklisterne.

- Drømmen er, at cyklister lægger deres telefoner i lommen, skruer en smule ned for musikken og bruger et par sekunder mere på at orientere sig. Vi er meget opmærksomme på dem. Især inde i byen, men når cyklister suser indenom uden at fjerne blikket fra skærmen, så har vi en fælles udfordring, understreger Kim Vermø.

Derudover mener den erfarne vognmand også, at dialog og læring mellem lastbilchauffører og andre trafikanter allerede bør ske, når børnene går i folkeskolen.

- Politikerne kunne med fordel bidrage til vores kamp om færre ulykker og konflikter i trafikken. Børn på alle landets skoler bør prøve at sidde i en lastbil, se de blinde vinkler og være i dialog med chaufførerne. De bevilligede penge bør ikke være et modargument, når alternativet er ulykker.

Kim Vermø fremhæver også et ønske om en lovændring, der fratager cyklister muligheden for at overhale lastbiler højre om.

FAKTABOKS: Tre gode råd
1. Pas på dig selv. Nærmer du dig et kryds, og der er en lastbil i nærheden, så vær ekstra opmærksom.
2. Vær sikker på, at chaufføren har set dig ved at skabe øjenkontakt. Hvis du er i tvivl, så hold dig bag lastbilen.
3. Placer dig smart. Sørg for at holde dig selv ude af den farlige zone lige til højre for lastbilens førerhus.

Kilde: Continental Dæk Danmark A/S
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.