Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Nu starter MAN levereringerne af den nye MAN Truck generation i Danmark
LastMANs nye lastbilprogram, New MAN Truck Generation, blev lanceret få uger før det meste af Europa blev lukket ned grundet Corona-virus. Nu er produktionen godt i gang igen, og de første lastbiler er klar til levering i Danmark.

Kunderne har købt uden at prøvekøre

Allerede sidste efterår blev de første lastbiler bestilt af kunder med stor tillid til MAN-mærket. Så stor tillid, at lastbilerne blev købt og bestilt før det overhovedet var muligt at testkøre dem. De første kundebiler er nu på vej til Danmark og vil blive leveret henover sommeren. Fra slutningen af august, når ferieperioden i Danmark er ovre, drager MAN på turné landet over med premiere aktiviteter hos alle MAN-forhandlere. I første omgang med langturstrækkeren MAN TGX. De øvrige modeller følger senere på året.

MAN Truck & Bus har introduceret et fuldstændig nyudviklet lastbilprogram for første gang i 20 år. Serien er fuldt ud rettet mod de ændrede krav inden for transportbranchen og sætter nye standarder for blandt andet assistentsystemer, chaufførfokus og digitale løsninger. På den måde repræsenterer den nye lastbilgeneration udviklingen af MAN Truck & Bus fra køretøjsproducent til nu også at tilbyde intelligente og bæredygtige transportløsninger. Med brændstofbesparelser på op til 8,2 procent opnår den nye MAN Truck Generation betydelige reduktioner i CO2-udslip, samtidig med at lastbilejeren sparer penge.

Endnu bedre brændstoføkonomi

Euro 6d motorfamilien, som blev introduceret i 2019, som går fra 160 til 640 hk, opnår sit fulde effektivitets-potentiale med den nye lastbilgeneration. Dette sker i kombination med forbedrede drivlinjer og endnu mere avancerede komponenter. Forbedret aerodynamik med det nye førerhus er også med til at reducere brændstofforbruget med op til 8,2 procent inden for langturstransport. Dette er bekræftet af den tyske kontrolorganisation TÜV, der har gennemført en test med den nye MAN TGX 18.470 med Euro 6d-motor. Besparelsen på 8,2 procent kommer af en sammenligning med den foregående model 18.460 med Euro 6c-motor.

Derudover er den forbedrede GPS-styret cruisekontrol, EfficientCruise, som har fået funktionen "dynamic coasting", der reducerer brændstofforbruget på flade vejstrækninger også medvirkende til brændstofbesparelse. Dette sker ved, at motorstyringen skiftevis giver gas for så at lade køretøjet trille. Ved adaptiv brug af cruisekontrol indtaster man en mindsteafstand til forankørende køretøjer, hvorfra systemet sørger for at øge afstanden til bilen foran inden en bakketop, så køretøjet kan rulle uhindret og længere ned af bakken. En ny effektoptimeret hypoid drivaksel med den hurtige udveksling er også medvirkende til forbedret brændstoføkonomi.

Den nye lastbilfamilie har fået et helt nyt infotainmentsystem. Kunden kan vælge mellem forskellige skærmløsninger efter behov, og i de bedst udstyrede udgaver kan chaufføren styre alle funktioner ved hjælp af et hjul, der både kan dreje, og som man kan klikke på med højre hånd, uden at fjerne blikket fra vejbanen.

Chaufføren i fokus

Den nye MAN lastbilgenerationen sætter nye standarder, når det gælder brugervenlighed, optimal ergonomi, netværk med digitale enheder og applikationer, og sidst, men ikke mindst, optimal plads, et gennemtænkt opbevaringskoncept og perfekt sovekomfort.

Mere end 700 chauffører blev taget med på råd under udviklingen af den nye lastbilgeneration. Derudover har mere end 300 internationale kunder fra 16 lande været med til at definere de vigtigste krav til de nye køretøjer.

Store investeringer

For at kunne producere den nye lastbilgeneration og samtidig kunne tilbyde de foregående modeller i en overgangsfase frem mod udgangen af 2020, har MAN investeret godt 100 millioner euro i fabrikken i München alene. Her bliver op til 500 førerhuse fra den omfattende nye MAN lastbilgeneration og den foregående TG-serie produceret pr. dag.

Yderligere investeringer på 85 millioner euro er brugt til et nyt lakeringsanlæg, som nu kan imødekomme en højere produktionshastighed for førerhuse uden problemer. Dette er en af de fabrikker i Europa, der er mest forberedt på fremtiden samt mest miljøvenlig og endnu et skridt tættere på at være en “grøn fabrik”, som MAN sigter mod at opnå.

På fabrikken i Steyr i Østrig, hvor TGL- og TGM-serien fortsætter med at rulle af produktionsbåndet, er også et nyskabende lakeringsanlæg sat i drift. Alle plastdetaljer for hele MANs produktionsnetværk vil blive behandlet der i fremtiden.


Kilde: MAN Truck & Bus Danmark A/S
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.