Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Herningmotorvejen får klimavenlig og støjreducerende asfaltbelægning
NyhedHerningmotorvejen (M66) får ny, klimavenlig asfaltbelægning, der både sparer på udgifterne til brændstof, reducerer CO2-udledningen og nedsætter trafikstøjen fra vejen. NCC udfører opgaven for Vejdirektoratet og udlægger i disse dage den helt særlige asfalt på strækningen mellem Herning og Ikast.

De seneste uger har NCC arbejdet på fuldt tryk med at producere og udlægge mange tusinde tons asfalt på den ni kilometer lange strækning. I denne uge udlægges en helt særlig klimavenlig asfalt med lav rullemodstand. Når hele statsvejnettet er udskiftet med den klimavenlige asfalt ved det almindelige asfaltskifte, er der sparet 616.000 tons CO2, viser en rapport fra Vejdirektoratet.

”Der er store samfundsmæssige gevinster at hente med denne type belægning. Man kører længere på literen, når rullemodstanden på vejen er mindre. På den måde sparer trafikanterne penge, og klimaet bliver udsat for mindre CO2-udledning. Denne belægning reducerer i øvrigt rullemodstanden uden at friktionen ændres i forhold til mere almindelige belægninger. Det giver derfor god mening at udskifte gammel asfalt til en belægning med lav rullemodstand,” siger Bjarne Bo Lund-Jensen, Produktchef i NCC Industry, Asfalt.

Han påpeger samtidigt, at belægningen tager hensyn til omgivelserne, da den har en støjreducerende effekt og dermed begrænser trafikstøj, der kan være til stor gene for bolig- og naturområder. Opskriften er en asfaltbelægning, som er opbygget af en grov og ru struktur, et solidt bindemiddel og en stærk mørtel, der sikrer vejen en lang levetid.

NCC udfører opgaven for Vejdirektoratet og er nu færdige med udlægningen af asfalten på de første ni kilometer i østgående retning. Nu er turen kommet til strækningen i vestgående retning.

Det er NCC’s asfaltfabrik i Brejning, som står for produktionen af de cirka 15.000 tons asfalt, som skal sikre, at motorvejsstrækningen kan holde mange år endnu. Forud for udlægningen har NCC’s fræserafdeling fræset alt den gamle asfalt af motorvejsstrækningen, som skal genbruges i produktionen af ny asfalt til andre belægninger på Danmarks veje.

Stigende interesse for asfalt med lav rullemodstand
I NCC og den øvrige asfaltbranche oplever man en stigende interesse for de klimavenlige asfaltbelægninger med lav rullemodstand. Når projektet på Herningmotorvejen står færdig i slutningen af uge 27, skal NCC blandt andet udlægge en tilsvarende belægning på E20 mellem Korsør og Slagelse og på E20 ved Vejen.

”I NCC glæder vi os over, at de grønne løsninger for alvor er ved at slå igennem. Det er en yderst positiv tendens, som kan blive en samfundsmæssig overskudsforretning, som kommer os alle sammen til gode – branchen, de danske trafikanter og ikke mindst klimaet”, siger Bjarne Bo Lund-Jensen.

Se video om emnet på dette Link

Kilde: NCC

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.