Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Stena Line påbegynder byggeriet af nye superfærger
SkibByggeriet af Stena Lines to nye, store færger er skudt i gang i Kina. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 % større og mere energieffektive end de tidligere færger. Leveringen forventes at ske i 2022, og det er endnu ikke offentliggjort, hvilken rute færgerne vil besejle.

Stena Line er midt i en modernisering af sin flåde, og det vil rederiet ikke lade den igangværende pandemi ændre på. De to færger, der nu er ved at blive bygget*, forventes at blive leveret i 2022. De er de sidste to ud af fem færger i E-Flexer-serien, som Stena Line har bestilt af Stena RoRo og som bliver bygget ved CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina.

De første to færdigbyggede færger er allerede i drift på Det Irske Hav i foråret, og den tredje færge gennemgår de sidste byggetrin og forventes at blive sat i drift på Belfast-Liverpool-ruten i begyndelsen af 2021.

De to nye, større færger, hvis byggeri netop er påbegyndt, bliver 240 meter lange med en lastkapacitet på 3.600 længdemeter sammenlignet med de første tre, som er 214 meter lange og har en lastkapacitet på 3.100 længdemeter. I alt får de større færger også 50 % flere kahytter og senge, 30 % øget passagerkapacitet og yderligere 15 % lastkapacitet.

”På trods af en hård tid under COVID-19-pandemien har vi vist, hvor vigtig Stena Line er for at forbinde Europas gods- og passagertransport. Vi tror på fortsat vækst og efterspørgsel på alle vores markeder, og med de nye færger vil vi være godt rustet til fremtiden,” siger Stena Lines administrerende direktør, Niclas Mårtensson.

Byggeriet af Stena Lines to nye superfærger, der både er større og mere energieffektive end de tidligere færger, er skudt i gang.


Stena Line moderniserer flåden

De fem færger i E-Flexer-modellen, der er designet og bygget i samarbejde med søsterfirmaet Stena RoRo, er blandt verdens mest moderne og effektive RoPax-fartøjer og understøtter Stena Lines ambition om at være førende inden for bæredygtig søfart.

Blandt de typiske kendetegn er:
•Effektiv gennemførsel af på- og aflæsning på to plan samtidigt
•Op til 30 % mere energieffektiv end eksisterende færger i flåden takket være optimeret design af skrog, propeller, bulb og ror
•Alle fem fartøjer leveres gasklar, hvilket gør det muligt at konvertere til methanol eller LNG-drift på et senere tidspunkt
•De to længere fartøjer forberedes på at blive tilsluttet landstrøm under havneophold. Elektricitetsforbindelsen gør det muligt at konvertere til plug-in hybrid/elhybrid i fremtiden
•Stena Lines skandinaviske arv er tydelig at se i valget af interiør, og designet er let og luftigt med flere store panoramavinduer

Ud over de fem nybyggede fartøjer i E-Flexer-modellen vil to eksisterende færger i flåden, Stena Lagan og Stena Mersey, blive forlænget med 36 meter og modificeret med effektiv gennemførsel af på- og aflæsning på to plan samtidigt. I alt øger det lastkapaciteten med 30 % og tilføjer i alt 75 kahytter. De to færger forventes at være tilbage i trafik i Stena Lines rutenetværk i 2021.

”Vi bygger videre på vores vellykkede RoPax-koncept med en blanding af fragt og passagerer. Ved at modernisere og standardisere vores flåde sikrer vi, at en pålidelig drift på en endnu bedre måde kan understøtte og vokse sammen med vores kunder,” siger Niclas Mårtensson.

Stena Line har endnu ikke offentliggjort, hvilke ruter de to nye, større færger i modellen E-Flexer eller de to forlængende færger, Stena Lagan og Stena Mersey, kommer til at besejle.

*Konstruktionen af ​​færgerne begyndte med en ”steel cutting-ceremoni” for de to færger den 2. april og 29. maj i år i Weihai, Kina. På grund af COVID-19 var kun site-teamet til stede.

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.