Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
DSB - Modtageværksted til nye el-tog ændres fra Fredericia til Helgoland
TogDSB har besluttet at stoppe udviklingen af sit værksted i Fredericia til at kunne modtage el-tog, der er i udbud, og efter planen skal modtages fra 2024. I stedet skal det eksisterende værksted på Helgoland i København opgraderes til midlertidigt at modtage el-togene.

Beslutningen er truffet, fordi forudsætningerne for at udvide værkstedet i Fredericia har ændret sig markant, siden planen om at udvide det blev lagt i 2017. Med beslutningen sparer DSB samtidig et større trecifret millionbeløb.

Direktør for strategi og togmateriel i DSB, Jürgen Müller, siger:

Øresundstogene skal fremover vedligeholdes i Sverige, og det har frigjort kapacitet på værkstedet på Helgoland i København. Samtidig har vi fået lavet nye beregninger på anlægsomkostningerne i forbindelse med værkstedet i Fredericia, og det har vist sig at blive væsentligt dyrere end først antaget. De to ting tilsammen gør, at det ville være økonomisk uforsvarligt at fortsætte arbejdet i Fredericia,” siger Jürgen Müller.

Værkstedet på Helgoland skal fungere som midlertidigt værksted, og modtage de nye el-tog, indtil nye værksteder står klar i København og Aarhus.

I slutningen af 2020 overtager Arriva DSB’s Desiro-tog, som i dag bliver vedligeholdt på værkstedet i Fredericia, og Arriva ønsker ikke at bruge værkstedet. Det betyder, at der fra slutningen af året ikke længere vil blive vedligeholdt tog på matriklen.

DSB har endnu ikke taget stilling til om værkstedsområdet i Fredericia skal bruges til andre formål.

----------------------------

Fakta

• I Fredericia skulle man nedrive eksisterende bygninger, bygge nye, samt etablere ny infrastruktur.

• Helgoland kræver kun en udvidelse af værkstedet med cirka 20 meter.

• Vedligehold af Desiro-tog overgår til Arriva ultimo 2020, og de ønsker ikke at bruge værkstedet i Fredericia.

• Vedligehold af 77 Øresundstog overgår til Sverige ultimo 2020 – de sidste 34 Øresundstog ultimo 2022. Dermed frigives der kapacitet på Helgoland.

• Fremtidens tog vil fortsat blive sat i kommerciel drift i 2024.

• DSB bygger helt nye værksteder i Aarhus og København, og fastholder således en betydelig del af sine vedligeholdelsesopgaver i Jylland.

Kilde: DSB
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.