Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Stor international interesse for projekt Nordhavnstunnel
NyhedDer har været meget stor interesse i entreprenørbranchen for at indgå i en markeds dialog med Vejdirektoratet om anlæg af en Nordhavnstunnel i København.


17 leverandører, heraf 11 udenlandske og seks danske virksomheder, har besvaret Vejdirektoratets materiale om projektet. På baggrund af de indkomne besvarelser har Vejdirektoratet udvalgt otte leverandører, der er inviteret til dialog møder inden sommerferien.

Følgende firmaer er inviteret til dialog 1.Acciona (Spanien)
2.Ballast Nedam (Holland)
3.Besix (Belgien)
4.Hochtief og VINCI (Tyskland)
5.MT Højgaard (DK)
6.Per Aarsleff (DK)
7.Siemens Mobility (DK)
8.Züblin (DK)
”Vi har fået rigtig god respons på vores invitation, og jeg er som projektleder glad og stolt over, at så mange virksomheder ville i dialog med Vejdirektoratet om dette projekt. Oprindeligt var det planen at afholde dialogmøder med seks af virksomhederne, men det er udvidet til otte dialogmøder. Det bekræfter, at det er en utrolig spændende opgave, vi er i gang med, og vi glæder os til møderne med de potentielle leverandører og ser frem til at gå i dybden med de tekniske emner og derefter se, hvordan vi kan optimere vores udbudsstrategi ud fra leverandørernes faglige input. Vi har egentlig lagt op til at udbyde projektet i to entrepriser – én for etablering af den midlertidige erstatningshavn og én for tunnelarbejdet, men måske bliver vi klogere på den front og på andre fronter også,” siger Silas Nørager projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for projekt Nordhavnstunnel, og han fortsætter:


”Det er dog vigtigt at understrege, at udvælgelsen og den forestående dialog ikke udelukker andre virksomheder for at byde på opgaven, når den bliver sat i udbud. Dette er kun en indledende fase, der skal gøre os i stand til at skrue det bedst mulige udbud sammen. For Vejdirektoratet handler det lige nu om at bringe nye løsninger og ideer i spil og derefter få optimeret vores udbudsstrategi, så vi får så godt et udbudsmateriale som muligt og dermed også det bedste projekt. Alle firmaer har vist gode kompetencer til at udføre projektet, og det er ærgerligt, at vi ikke kan nå at møde dem alle. De firmaer, vi holder møder med, er udvalgt på baggrund af deres interessante besvarelser om blandt andet indkøb, bæredygtighed og udførelsesmetode for tunnelbyggeriet, som er emner vi i Vejdirektoratet har lagt vægt på".

Den videre proces

Formålet med markedsdialogen er at inddrage markedets viden og erfaringer, inden krav og løsninger fastsættes i udbuddet. Samtidig ønsker Vejdirektoratet også at få skabt interesse for projektet blandt de mulige bydende.

”De kommende dialogmøder skal give input, så vi får de bedste løsninger og sikre, at vi ikke stiller uhensigtsmæssige krav eller udelukker brugbare alternativer på forhånd,” siger Silas Nørager.

Vejdirektoratet forventer, at udbudsmaterialet for erstatningshavnen er klar i starten af 2021, og at udbudsmaterialet for selve tunnelbyggeriet er klar i midten af 2021.


Den overordnede tidsplan for projektet kan ses her

Listen over de 17 virksomheder, der har vist interesse for projektet kan ses her

Kilde: Vejdirektoratet
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.