Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Frode Laursen investerer i fremtidens grønne transport
NyhedMed tilføjelsen af en række helt nye naturgaslastbiler til vognparken understreger Frode Laursen virksomhedens grønne ambitioner. Brugen af Liquified Natural Gas (LNG) reducerer CO2-udledningen, og det er samtidig en effektiv transportløsning.

Midt i juni tog Frode Laursen endnu et vigtigt skridt på vejen mod at styrke sin grønne profil. Den førende nordiske transport- og logistikvirksomhed har nemlig investeret i fem helt nye IVECO S-WAY-lastbiler med gas som drivmiddel. De føjer sig til en vognpark, som løbende opgraderes ud fra ambitionen om at levere fremtidens grønne logistik- og transportløsninger.

- Som en del af transportindustrien, står vi i Frode Laursen for en stor del af CO2-udledningen, og har derfor også et stort ansvar, når det gælder nedbringelse af forbruget af fossile brændstoffer, siger Jan Skov Pedersen, teknisk chef i Frode Laursen og fortsætter:

- Derfor har vi i Frode Laursen en klar målsætning om, at vi hvert år udleder mindre CO2. En af de vigtigste ting, vi i den forbindelse kan regulere på, er vores lastbiler og det brændstof, de kører på. Derfor har vi valgt at investere i nye gaslastbiler.

De nye lastbiler er alle i modellen IVECO S-WAY AS440S46 NP T/P 2LNG. Ud over den renere kørsel er den kendetegnet ved at være meget lydsvag sammenlignet med dieselmodeller.

Derudover er det en investering, der giver god økonomisk mening: Beregninger fra IVECO viser således, at de totale ejeromkostninger over fire år bliver ca. 600.000 kr. lavere pr. køretøj end for tilsvarende dieselmodeller. Det gælder, når der også tages højde for det forventede kørselsmønster og mulighederne for støtte, herunder fritagelsen for den tyske MAUT-afgift, der lige er blevet forlænget yderligere tre år til udgangen af 2023.

- For Frode Laursen giver det derfor ekstra god mening at bruge lastbilerne, når vi kører i Tyskland, fordi det ikke kun er godt for miljøet, men også giver mening rent økonomisk, uddyber Jan Skov Pedersen.

Han suppleres af Kåre Neergaard, der er Business Line Manager for Medium/Heavy Trucks hos IVECO:

- Gas er et grønnere drivmiddel end diesel og kan bidrage med markante CO2-reduktioner, og det er der efterhånden kommet en bredere forståelse af ude i Europa. Støttemulighederne skaber incitament til at konvertere fra diesel til gas, og samtidig bliver infrastrukturen løbende udvidet og mere finmasket med flere og flere optankningsmuligheder.

Hos IVECO har man de seneste 20 år satset på gas som fremtidens drivmiddel inden for tung transport, og virksomheden er i dag markedsledende med over 30.000 tunge køretøjer på gas på de europæiske veje.

IVECO S-Way NP er den seneste model i rækken, der både tilbyder grønnere transport og bidrager til højere effektivitet i det daglige. Kåre Neergaard runder af:

- Undersøgelser bekræfter, at med de aktuelle priser på LNG i Tyskland og diesel er brændstofudgifterne 20-25 % lavere for en 2-akslet trækker, som kører på LNG i forhold til diesel. IVECO S-WAY NP kan derudover med dens LNG-teknologi reducere CO2-udledningen med 95% i forhold til en diesellastbil, hvis den kører på biogas.


Kilde: IVECO
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.