Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
LØSNINGEN   KUNNE  VÆRE   EN    FERIESEDDEL     !
DebatDer er ingen "lovkrav" fra EU,- om brugen af " feriesedler" !

Der er heller ingen påbud om,- at godkende disse sedler,- som bevis !

Derimod er det et rent Nationalt valg,- at anvende "feriesedler" !

Faktisk anvendes der "feriesedler" som en slags "alibi" !


FERIESEDLER "LUKKER HULLER" I

Med baggrund i en udtalelse fra en  Jesper  Engelund,-Vicepolitikommissær,-Tungvognscenter  SYD,- på "LastbilMagasinet,- har jeg søgt højt og lavt,- omkring krav om dokumentation for de meget famøse "45-timers-hvil",-som stort set alle andre lande end Danmark,- IKKE har problemer med at udskrive bøder for.  Her er det særligt i den sydlige del af Danmark,- at man er  SÅ  heldige at være fredet,- i modsætning til oppe  nordpå i landet.  Der er gennem længere tid sat fokus på  "Den Gamle Toldplads"  i Padborg,- og for den sags skyld hele Padborgområdet.

Den seneste bortforklaring,- der skulle retfærdiggøre den manglende effekt at et eventuelt kontrolbesøg på "Den Gamle Toldplads" i Padborg,- og hele omegnen af byen,- omtaler den nuværende  "Coronasituation".  Det har ikke været muligt at finde frem til,-at de indførte  lempelser på transportområdet,- har været gældende efter d. 11. April  2020,- efter den seneste forlængelse,- der blev meddelt  d. 27. Marts 2020.  SÅ,- med mindre det er blot er mig,- der ikke er  opdateret her,- så burde man ikke kunne bruge  "Coronasituationen" som forklaring på,- at  "der ikke er noget at komme efter".

Før jeg fortsætter,- vil jeg lige pege på nogle relevante udtalelser omkring et klagepunkt om "feriesedler",- der er blevet behandlet i EU  :


Kommissionen er bekendt med, at arbejdsgivere kan udstede feriesedler, som attesterer, at deres chauffører havde ferie i en del af den periode, som kontrolleres ved stikprøvekontrol på vejene. Rådets direktiv 88/599/EØF af 23. november 1988 om standardkontrolprocedurer for gennemførelse af forordning (EØF) nr. 3820/85 om harmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport og af forordning (EØF) nr. 3821/85 om kontrolapparatet inden for vejtransport(1) fastsætter de standardkontrolprocedurer og køretider, som kontrolleres ved stikprøvekontrol på vejene og hos virksomhederne. I henhold til artikel 3 kan man ved vejkontrollen i øjeblikket kontrollere daglige køretider, pauser og daglige hviletider samt den sidste ugentlige hviletid. 

Det er kun hvis der foreligger tydelige tegn på uregelmæssigheder, at diagramarkene for den indeværende uge og i alle tilfælde arket for sidste dag, hvor føreren kørte i den foregående uge, kan kontrolleres. Det er i denne situation en ferieseddel kan anvendes til at begrunde manglende diagramark. Det er i øjeblikket op til kontrollørerne, hvorvidt de i den pågældende situation godkender feriesedlen som tilstrækkeligt bevis eller anser yderligere kontrol hos selve virksomheden for tilrådeligt. Der er ingen EU-regel, som pålægger at acceptere sådanne feriesedler som bevis.

Kommissionen erkender, at der hersker hård konkurrence inden for vejtransportsektoren. Det bemærkes samtidig, at Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/15/EF(2) af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter i artikel 14, stk. 3, giver mulighed for at holde alle personer i transportkæden ansvarlig, hvis en chauffør ikke overholder køretidsbestemmelserne.

JA,- helt uden at skele til den polemik der findes,- omkring  "Den Gamle Toldplads" i Padborg,- og  "alle de andre steder" der afholdes ulovlige "45-timers-hvil",- som Jesper Engelund siger,-vil jeg nu oplyse om noget væsentligt.  JEG  mindes nemlig flere udtalelser om,- at det er svært at "løfte bevisbyrden"  som det hedder på  "Jura-sprog".  Det syntes faktisk at være forkert,-med henvisning til det der står i teksten fra EU,- i forbindelse med den omtalte klage,- over svindel med "feriesedler".

Og JA,- der svindles lystigt med disse "feriesedler",- som med så meget andet.  MEN,- når man læser teksten fra EU,- og  VED at man i Danmark har udskrevet bøder for snyd med disse "feriesedler",- så er vi pludselig meget klogere.  Danmark har på baggrund af dette tilkendegivet,- at Danmark ikke bare  "acceptere"  disse sedler som bevis,- men faktisk også bruger dem til dette.  Når man så læser  EU´s redegørelse for,- HVAD en "ferieseddel"  anvendes til,- så ligger det jo  "lige til højrebenet".

Ved afholdelse af  "45-timers-hvil",- er man væk fra lastbilen,- hvis man følger loven,- og således  "ikke på job".  Det må alt andet betyde,- at den periode på mindst 45 timer,- hvor den pågældende chauffør opholder sig væk fra lastbilen,- SKAL  dokumenteres med en  "ferieseddel".  Da disse  "feriesedler"  udfylder huller i den elektroniske kontrol for både chauffør og lastbil,- og chaufføren er væk fra lastbilen,- og  IKKE  har  "kortet" i Tachografen i disse  45 timer,- ja så kommer  "feriesedlen til sin ret.  Så simpelt er det faktisk,- så glem alle de mange diffuse  "bortforklaringer",- og slip  bødeblokken løs.


UDEN  FERIESEDDEL,- - ER  DER  TALE  OM  EN   STRAFBAR   OVERTRÆDELSE    !
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.