Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Beredskabsstyrelsen får leveret de første af i alt 20 terrængående Scania
LastAllerede i 2013 gik Scania-organisationen sig for at deltage i et stort udbud på levering af mange hundrede nye lastbiler til det danske forsvar. Tre år senere afleverede Scania sit endelig tilbud i udbuddet, der siden har udviklet sig til Danmarkshistoriens største, samlede indkøb af militærlastbiler på op imod 1.000 enheder.

Den store ordre omfatter et meget bredt udvalg af lastbiler til alle dele af Forsvaret. I 2017 kunne Scania så glæde sig over at vinde det store udbud, og allerede året efter blev de første nye Scania-lastbiler leveret til Forsvaret. Tidligere i år kunne Scania overrække nøglerne til Scania nr. 100 af de knap ca. 1.000 enheder, der foreløbig indgår i ordren, og for nylig passerede samarbejdet mellem Forsvaret og Scania endnu en milepæl. Her blev de første af i alt 20 nye lastbiler med orange førerhus nemlig leveret til Beredskabsstyrelsen, hvis lastbilindkøb også indgår i den samlede ordre. De 20 lastbiler er alle terrængående Scania G 450 B8x8-lastbiler, og det var en tydeligt tilfreds sektionschef Lennart Sørensen fra Beredskabsstyrelsen, der tog imod de første lastbiler.

- Vi har glædet os til at modtage de første Scania. De er helt nødvendige for, at vi kan løse vores kerneopgaver inden for beredskabet, siger Lennart Sørensen. Som sektionschef i Beredskabsstyrelsens Materielsektion er han bl.a. ansvarlig for udarbejdelse af specifikationer på de nye lastbiler.

- Vi har haft et fortrinligt samarbejde med de meget kompetente folk hos Scania igennem hele processen. Fastlæggelse af kravsspecifikation, ordreafgivelse på vores nye lastbiler, opbygning og levering gennem FMI (Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse) er forløbet rigtig godt, fastslår han.

- Det er en klar fordel for Beredskabsstyrelsen, at vi er en del af det store fællesindkøb af lastbiler til Forsvaret. Det effektiviserer processen, tilføjer Lennart Sørensen.

Første terrængående lastbiler. Scania XT 8x8. 13 l, 6-cylinder rækkemotor på 450 hk


Håndtering og transport af containere

De første køretøjer til Beredskabsstyrelsen er alle opbygget med et kraftigt kroghejs til håndtering og transport af de mange specialiserede containere, som er det bærende transportsystem i Beredskabsstyrelsen. De indeholder mange forskellige typer grej som store vandpumper, mobile dæmninger, udstyr til fyldning af sandsække, redningsudstyr og brandslukningsudstyr, kemikalier mm., som anvendes til bekæmpelse af stormfloder, store bygnings- og naturbrande, kemikalieudslip, ulykker o. lign.

- Vores kerneopgaver kræver stadig tungere og mere avanceret grej, så vi har brug for større og større køretøjer. I starten lægger vi ud med kroghejs-bilerne, som også er udrustet med træktøj til kørsel med påhængskøretøjer med bl.a. Lægtvandsbåde til bekæmpelse af bl.a. olieforurening på lavt vand. De køres som specialtransport pga. overbredde, og senere får vi også leveret et antal 6x6-lastbiler med fast lad og CrewCab mandskabsførerhuse. Sidst men ikke mindst får vi et antal 8x8’ere opbygget med lastbilkraner på over 60 t/m, slutter Lennart Sørensen.

Systematik og overblik

Også hos FMI er der tilfredshed med samarbejdet og leveringen af de første godt 100 nye Scania lastbiler.

- Samarbejdet med Scania-organisationen forløber rigtig fint. Det er vigtigt for os med en høj grad af systematik i udarbejdelse af specifikationer på chassiser, opbygninger, udstyr osv., fortæller Mikael Virklund Nielsen, der er projektleder for Scania-indkøbet på FMI’s Kapacitetscenter for hjulkøretøjer.

- I den samlede ordre indgår et meget stort antal varianter. For at bevare overblikket er det afgørende, at Scania-organisationen kan bevare overblikket, og det har de klaret fremragende. Indtil videre har vi fået opfyldt stort set alle vores behov inden for Scanias modulsystem, hvilket også letter både brugeruddannelse, mekanikeruddannelse og eftermarkedskvaliteten, fastslår Mikael Virklund Nielsen.

Lige som Forsvaret tilstræber det bedst mulige kompromis mellem standardisering og skræddersyede løsning på køretøjerne, er det vigtigt at driften af de mange forskellige køretøjer bliver så drifts- og omkostningseffektiv som muligt.

- Vi kører uddannelse af brugere, mekanikere og andet støtte-personel efter ”train-the-trainer”-princippet. Vi sender et antal instruktører på uddannelse hos Scania og de øvrige underleverandører, så de kan komme tilbage og uddanne vores folk i betjening, vedligeholdelse og reparation, forklarer Mikael Virklund Nielsen.

- Det meste vedligeholdelse og reparation skal foregå i vores eget regi, men vi har også valgt at tegne helt almindelige service- og reparationskontrakter på et antal lastbiler. Samtidig har vi sikret os, at Scania-organisationen har kapacitet til at træde til, hvis vi skulle få kapacitetsproblemer internt, slutter han.

Første terrængående lastbiler

- Det er første gang, vi leverer terrængående lastbiler i denne store ordre, og det er første gang, at køretøjerne er i Beredskabsstyrelsens velkendte orange farve. Tidligere har vi leveret mere end 100 landevejskøretøjer i Hærens og Flyvevåbnets karakteristiske grønne og mørkeblå farver, fortæller Head of Project Management Henrik Tarris fra Scania Danmark A/S. Han har været Scanias tovholder i hele processen fra de første sonderinger fra Forsvaret om indkøb af nye lastbiler over udarbejdelse af tilbudsmateriale og tilbudsafgivelse frem til den endelige ordrebekræftelse.

- En af styrkerne i Scanias tilbud har fra starten været vores unikke modulsystem, hvor vi kan skræddersy og producere et meget bredt udvalg af køretøjer med et forholdsvis lille antal forskellige hovedkomponenter, forklarer Henrik Tarris

- Det betyder, at vi nu har leveret almindelige landevejskøretøjer som sættevognstrækkere samt to- og tre-akslede forvogne, tungtrækkere til kørsel med blokvogne m.fl. og nu også fire-akslede terrænlastbiler fra samme lastbilfamilie. Chassiser, aksler, drivliner og førerhuse er opbygget efter bedste LEGO-princip, hvilket gør både drift og vedligeholdelse af køretøjerne meget nemmere for Forsvaret, fastslår han.

De 20 terrængående lastbiler til Beredskabsstyrelsen er opbygget med kraftige kroghejs fra den svenske producent JOAB. De er monteret direkte på fabrikken i Sverige på præcis samme måde, som hvis en dansk kunde bestiller en Scania konceptlastbil med kroghejs til civilt brug til f.eks. entreprenørkørsel.

- I samarbejde med de forskellige brugere i Forsvaret har vi udviklet en række ”pakkeløsninger” med forskellige typer chassis, opbygning og diverse udstyr, som kan kombineres på kryds og tværs i forhold til brugernes specifikke krav. Det gør både specificering, opbygning, klargøring og levering af de mange forskellige typer køretøjer nemmere, hurtigere og mere effektiv – uden at det går ud over køretøjernes egenskaber og fleksibilitet. Scanias modulsystem giver ganske enkelt markedets bedste kombination af standardisering og individualitet, fastslår Henrik Tarris.

Klar til brug - næsten

Når lastbilerne ruller ud ad fabriksporten, er de næsten klar til brug. De skal lige en tur via Scanias klargøringscenter i Danmark for at blive udrustet med diverse militært udstyr efter Forsvarets ønsker, og så kan de køres ud til brugerne og sættes i drift.

Levering af den store ordre på op imod 1.000 enheder er planlagt til at strække sig over ca. syv år med levering af nye 100-150 enheder pr. år. Hidtil er der leveret både to- og tre-akslede sættevognstrækkere, 2- 3- og 4-akslede forvogne med fast lad og container-sideloadere til landevejskørsel, blokvognstrækkere til transport af kampvogne og andre armerede køretøjer samt terrængående lastbiler med container- og hejseladudrustning. Senere kommer turen til de mest specialiserede køretøjer med pansrede førerhuse, til minørtjenesten, kran- og tankbiler mv.

Fakta om de nye Scania G 450 B8x8 HZ til Beredskabsstyrelsen

Chassis: type XT med dobbeltramme, træk på alle hjul (8x8) med to styrbare foraksler og tandembogie med hhv. 2x9 og 2x13 tons akseltryk (teknisk) på 4x28 mm parabelfjedre på forakslerne og 4x41 mm parabelfjedre i balancebogie på bagaksler. Langs- og tværgående differentialespærrer på alle aksler.

Drivline: Scania DC13-148, 13-liters 6-cyl. rækkemotor på 450 hk/2.350 Nm med ren SCR-emissionsteknologi for overholdelse af Euro6-miljønorm, 14-trins GRSO905-gearkasse med integreret overgear samt to krybegear og fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem samt fordelergearkasse permanent fordeling af trækkraft mellem for- og bagaksler, kraftudtag til hydraulikpumpe til opbygningen, for- og bagaksler med navreduktion på alle fire aksler.

Førerhus: Scania CG20L, mellemhøjt placeret sikkerhedsførerhus udført helt i stål med sovekabine og fladt tag, plads til fører og passager samt omfattende personligt i sovekabinen.

Opbygning: JOAB kroghejs type L24 med fast tårn, 24 tons ophalerkapacitet og plads til containerlængder fra 4,5 til 6 meter

Kilde: Scania Danmark

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.