Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
ITD: 25-timers regel skal bestå, men vi skal have løst det grundlæggende problem med mangel på rastepladser
NyhedReglen om maksimalt 25-timers parkering på de danske rastepladser strider mod den fri bevægelighed for tjenesteydelse, siger EU-Kommissionen i en advarsel til Danmark. ITD ønsker 25-timers reglen bevaret, men efterlyser stadig politisk handling og reelle løsninger på det store problem med mangel på rastepladser

Manglen på parkeringspladser til lastbiler langs de danske motor- og landeveje er massiv og udgør et problem for overholdelsen af de lovpligtige køre- og hviletidsbestemmelser. Siden indførelsen af en 25-timers parkeringsregel og det dertil hørende øgede kontroltryk på rastepladserne er situationen blevet yderligere forværret. ITD har sammen med organisationerne DI Transport, 3F, DTL, SLD, Danske Speditører og Dansk Erhverv tidligere opfordret transportministeren til at rette op på situationen uden resultat. Nu tvinger en såkaldt ”begrundet henvendelse” fra EU-Kommissionen ministeren til at forholde sig til problemerne.


- Vi mener, at Danmark skal arbejde for at bevare 25-timers reglen, men vi savner i det hele taget politisk handling i forhold til for alvor at løse problemstillingen omkring manglende rastepladser. ITD har i samarbejde med andre organisationer flere gange rettet henvendelse til Transportministeriet med henblik på at gøre opmærksom på de alvorlige problemer med at finde lovlige og egnede parkeringspladser på rastepladserne. Hidtil er intet dog sket, siger ITD's formand, Christian Sørensen Madsen

ITD opfordrer transportministeren til hurtigst muligt at få udvidet kapaciteten på danske rastepladser, hvilket blandt andet kan ske nemt og billigt ved at udnytte den eksisterende plads bedre, indtil en reel udvidelse af arealerne kan gennemføres.

- Transportministeren må tage problemet med mangel på rastepladser alvorligt. For ITD er der ingen tvivl om, at svaret i det lange løb er flere rastepladser. Her og nu er der dog brug for, at udnyttelsen af parkeringsarealerne hurtigst muligt optimeres, så der opmærkes flere båse. Der er hårdt brug for flere rastepladser, og behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladserne bliver kun større, siger Christian Sørensen Madsen.


Kilde: ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.