Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyt maritimt satellitnetværk skal øge sikkerhed for skibsfart i ishavet
NyhedSmå lavtflyvende satellitter skal sørge for, at skibe i vanskelige farvande får bedre kommunikation ombord. Det skal spare skibene mange kilometers sejlads og øge sikkerheden for besætningen. Nyt konsortium skal udvikle en løsning, så Danmarks første kommercielle satellitoperatør, Sternula, snart kan opsende den første ud af halvtreds satellitter til blandt andet iskort-information.

Skibe, der bevæger sig i farvande langt fra kysten, kan ikke bruge kystradioen til at kommunikere. I stedet bruges satellitter, men de satellitnet der benyttes i dag, er enten for dyre, uegnede til små datamængder, eller slet ikke dækkende højt mod nord.

Et nyt forskningsprojekt, der har fået navnet MARIOT (Maritime IoT), skal demonstrere, at små satellitter i lav højde kan levere en billig dataforbindelse til maritime sikkerheds- og navigationstjenester også i vanskelige farvande.


Kan spare tusindvis af kilometers sejlads

I første omgang vil MARIOT have fokus på arktiske behov, fordi udtyndingen af havisen omkring Nordpolen åbner for nye skibsruter, der kan spare skibene for mange tusinde kilometers sejlads i forhold til de traditionelle interkontinentale ruter.

Næste skridt vil være almindelige sikkerheds- og navigations-tjenester som f.eks. farvandsefterretninger og kystovervågning, mens systemet også på langt sigt vil kunne benyttes til forskellige industrielle tjenester- fx løbende overvågning af skibsmotorer og kritisk udstyr ombord.

Projektet baserer sig på VDES (VHF Data Exchange System), der er 2. generation af det, der kaldes AIS-standarden. AIS er et signal, der sendes via antenner, og det bruges i dag af mere end 200.000 skibe til at dele af data som position, kurs og fart mellem skibe og kystradio-stationer. AIS har dog en begrænset rækkevidde på maksimalt 30 sømil.

VDES tilbyder en mere effektiv deling af mange flere typer af data, også via satellit.

Projektet udnytter, at der i november 2019 blev tildelt globale radio-frekvenser til satellit-baseret VDES, så man netop nu har muligheden for at etablere den første globale VDES-løsning.


Virksomheder, AU og DMI i samarbejde

Det er virksomhederne GateHouse, Space Inventor og Satlab, der skal udvikle de tekniske komponenter i projektet, mens Aalborg Universitet vil bidrage med teknologi og viden på baggrund af deres mange opsendelser af såkaldte "Cubesats"(mini-satellitter) igennem de seneste 20 år.

DMI deltager med konkrete tjenester, som pt. er under udvikling, og som i projektet skal tilpasses VDES-teknologien, så den kan modtages ude på skibene. Projektet ledes af den nyligt etablerede satellit-operatør Sternula.

MARIOT-projektet støttes af Innovationsfonden med 20 mio. kr. og vil danne grundlag for en betydelig styrkelse af den danske maritime information- og kommunikationsteknologi samt rumindustrien.

Udover at udvikle den tekniske løsning i form af en satellit og det bagvedliggende netværk ønsker partnerne at opbygge en generel platform, som andre tjeneste-udbydere kan anvende til deres maritime løsninger.

Danmark har i forvejen verdens 5. største handelsflåde og en førende position inden for maritime IKT-løsninger, hvilket udgør gunstige rammer for danske projekter inden for denne industri.

Kilde/ Foto: Innovationsfonden
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.