Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Våde marker øger risiko for fastkørsel og mudder på landevejene
NyhedEfter nogle ekstremt våde måneder i januar og februar er landmændene endelig kommet ud i marken for at sprede gylle. Markerne er i år langt mere våde end normalt. Det vil øge risikoen for mudder på vejene og for at køre fast. Det kan resultere i alvorlige ulykker, oplyser Topdanmark.

Nu kan det ikke udsættes længere. Danmark skal forsynes med afgrøder fremover, og den flydende husdyrgødning skal ud. Derfor sætter landmændene og maskinstationer nu kursen mod markerne. Landbruget er kategoriseret som et samfundskritisk erhverv, og derfor arbejder landmændene stadig under regeringens Corona-beredskab.

Men selvom vejret nu er godt, er det stadig vådt ude på markerne, og det sætter sit præg på vejene. Og selv om trafikken er nedsat grundet Corona-situationen, så er der stadig biler på vejene, som kører med varer og andet.

”I år er det usædvanligt vådt efter alt den regn, vi har fået i løbet af de sidste mange måneder. Det kan derfor ikke undgås, at der bliver trukket smat, mudder og pløre med ud på vejene,” siger Gunnel Andersson, markedsudvikler fra Topdanmark.

Topdanmark anbefaler, at man rydder op på vejene, når arbejdsdagen er omme, også selv om at der kan være færre biler på vejene grundet Corona-situationen.

”Vi ser hvert år, at bilister desværre kører galt som følge af mudder på landevejene. Og selvom landmændene er dækket gennem deres ansvarsforsikring, er det et tungt ansvar at bære, hvis ulykken betyder, at nogen er kommet til skade,” siger Gunnel Andersson.

Forebyggelse af ulykker
For at forebygge ulykker er det en god idé at sætte advarselsskilte op på vejen ved gyllekørsel og sørge for, at vejen bliver ryddet, når arbejdet er klaret. Især om aftenen, når det er mørkt, er det vigtigt, at vejen er ren for gylle og mudder.

”Også i de lyse timer er der glat. Men om aftenen, hvor bilisterne kan have svært ved at se, om vejen er ren eller beskidt, er det vigtigt, at vejen ikke er dækket af mudder, så biler kan risikere at skride ud,” siger Gunnel Andersson.

Hun anbefaler bilister og motorcyklister til at sætte farten ned og være ekstra påpasselige på vejene.

Aftal ansvar for oprydning
Mange landmænd har aftaler med maskinstationer, og her er det ifølge Topdanmark vigtigt at beslutte, hvem der rengør vejen, når arbejdet er afsluttet.

”Hvis aftalerne ikke er på plads, risikerer landmanden at stå med hele erstatningsansvaret alene, hvis der sker en ulykke som følge af glat føre. Aftal derfor på forhånd, hvem der efterfølgende rydder op, når du har en maskinstation til at sprede din gylle ud,” siger Gunnel Andersson.

Risiko for at køre fast
De våde marker i år øger risikoen for at køre fast. Der er sket alvorlige ulykker og dødsfald, fordi tovet eller kæden er knækket ved fritrækning af landbrugsmaskiner.

Gunnel Andersson anbefaler, at man vurderer om opgaven kræver professionel hjælp.

”Mange maskinstationer har udstyr og er uddannet i sikker fritrækning. Ved at modtage professionel hjælp kommer man normalt hurtigere fri og kan komme i gang igen med arbejdet. Hvis man skal trække sig fri, så brug altid godkendt udstyr, som er mærket med hvor meget det kan trække, ”siger Gunnel Andersson.

Topdanmark anbefaler, at man bruger et så kaldt ”dødt tov”.

”Hvis den type tov mod forventning knækker, vil enderne falde til jorden og ikke blevet slynget den modsatte vej og derved ramme personer eller udstyr. Brug aldrig fiber- eller elastiktorv,” siger hun.

Kilde: Topdanmark A/S


Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.