Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
UNDSKYLD   MIN   UVIDENHED   !
DebatJeg har bare svært ved at forstå,- berettigelsen her ?

HVEM er det,- der har besluttet denne påstands rigtighed ?

Det ER jo ikke første gang,- -man gør brug af denne "undskyldning" !

MEN,- jeg tror ikke på,- at virkeligheden reelt ER,- eller bliver som spået !


DET ER NOK FORTSAT,- - - BARE ET " ALIBI " !

Der er altså noget  JEG  personligt,- ikke fatter en pind af.  Både i tide og i utide,- råbes der op om,- at der mangler lastbilchauffører ?  Her er jeg endnu en gang stillet overfor et problem,- som på ingen måde syntes at være sandheden.  Nu er sandheden jo en "flygtig størrelse",- der altid er afhængig af,- HVEM der udtaler sig,- og i hvilken kontekst man udtaler sig.  Ofte handler det om personlige forhold,- uden at gøre påstanden mere korrekt.

Vi har typisk kunne konkludere,- at det generelt  IKKE  er chaufører der er mangel på,- men udelukkende  "billige løsninger".  Denne gang,- i den nuværende situation,-vil det for en gangs skyld vise sig,- at man nok har handlet overilet,- når myndighederne slækker på gældende lovgivning,- og påstår,- at dette sker af hensyn til den store mangel på lastbilchauffører.  Man har således truffet en beslutning,- og har meddelt  følgende :


For at forebygge chaufførmangel i forbindelse med corona-krisen er der på køre- og hviletidsområdet meddelt en midlertidig undtagelse i medfør af artikel 14, stk. 2, i forordning(EF) nr. 561/2006 (køre- og hviletidsforordningen) med følgende indhold:

”I perioden fra den 13. marts 2020 til og med den 11. april 2020 er reglerne om ugehvil - dvs. om afholdelse af det såkaldte regulære ugehvil på mindst 45 timer og reducerede ugehvil på mindst 24 timer, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 6, sat ud af kraft for al national godstransport i Danmark”.


Jeg skal da gerne være den første til at anerkende problemet,- HVIS der reelt set vil være mangel på chauffører.  Der er bare lige et par forhold,- man syntes at have  "overset",-eller måske bevidst ignoreret.  MEN,- naturligvis kan der blive tale om,- at et ukendt antal chauffører vil blive smittet,- og derfor skal i karantæne .   Dog burde man nok også lige,-tage selve markedet med i betragtningerne,- hvilket man tilsyneladende er gået  "let henover"  !

Smittefaren vil man jo ikke bekæmpe ved,- at slække på lovgivningen i en fastsat og begrænset periode.  Derimod vil man gavne de mange suspekte virksomheder,- der gør brug af  "billige løsninger",- da ma jo  OGSÅ  tillader fri,- ind og udrejse,- for "afløser-chauffører",- fra andre lande end Danmark.  Desuden har man,- som nævnt,- "glemt" at tage hensyn til udviklingen omkring behovet for transport,- som helt naturligt vil være faldende,- - ret markant,- i den nærmeste fremtid.

Nu er det jo ikke chauførernes Nationalitet,- der afgør om man bliver smittet,- eller selv smitter andre !  DET må man da være bekendt med,- hos beslutningstagerne,- vil jeg tro på. Derfor kan lempelserne af den gældende lovgivning,- KUN være en hjælp til suspekte elementer i branchen,- UDEN at der sker nogen form for bekæmpelse af smittefaren generelt. De udenlandske vognmænd og chauffører,- er naturligvis tynget af,- at skulle overholde netop den lovgivning der slækkes på,- og vil derfor nok vælge at forlade Danmark,- og påden måde øge behovet for at der anvendes Danske vognmænd og chauffører,- til de transportopgaver,- der vil fortsætte med at være aktuelle.

Derfor ser  JEG,- denne beslutning som en  "smutter" uden effekt !  Det er jo ligegyldigt,- om levering,- eller afhentning af  gods / varer,- sker med en Dansk eller udenlandsk lastbil,-nå vi taler om spredning af smitte.  Desuden kan smitten foregå "begge veje",- altså både til og fra en chauffør,- eller "lagerarbejder".  MEN,- med nedsat behov for transport,- på grund af de omstændigheder der råder på arbejdsmarkedet for tiden,- vil det være svært at få øje på,- den påståede chaufførmangel.  Det er ligeledes svært for  MIG,- at forstå at denne lempelse af gældende lovgivning,- overhovedet er berettiget.

Selvfølgelig kan jeg godt de,- at med et stort antal Danske vognmænd og chauffører,- der bliver  "sat udenfor døren" i denne situation,- så vil der nok være et reelt behov for alle de "billige løsninger",- man kan stille til rådighed. Det er bare for  MIG,- nærmest umuligt at få øje på nogen begrænsning af smittefaren  !


FORKLAR  MIG,- - -HVOR  DET  ER,- - -AT  JEG TAGER  FEJL ,- - -T A K  !
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.