Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Chauffør og Vognmand er uden skyld, når nye Trailere ikke kan bremse!
NyhedFDL og Christian Jensen er klar i mælet.

Det er uden for enhver diskussion, det er vognmanden / bruger og Chaufførens pligt og ansvar, at virksomhedens materiel er forskriftmæssigt vedligeholdt, ligesom det også er vognmandens forbandede pligt at tilrettelægge arbejdet, så chaufføren ved sit daglige arbejde, ikke får bøder for overtrædelse af gældende parkeringsforbud / regler.

Det er også uden for enhver diskussion, myndighedernes pligt og ansvar, at leverandører af aksler og bremsekomponenter, leverer en vare som opfylder, de af myndighedernes stillede krav. Til bremsekraft, målt ved max 100 graders varme. Dette ansvar lever myndighederne ikke op til. så længe der synes nye sættevogne med opvarmede bremser, i henhold til BPW-forskrift, med en bremsekrafts % på 44.

Leverangdørene af akslerne og deres bestykning påstår, de lever op til myndighedernes krav, for ellers kan de jo ikke synes, så deres ansvar og garanti ophørte når nummerpladerne blev monteret, mener de. Så nu er det vognmand/bruger og chaufføren som har aben på deres skuldre. Det er justitsmord mod vognmand / bruger og chauffører, myndighederne lever ikke op til ansvaret, omkring eget krav til bremsekraft.

Når man som jeg har fået leveret en spritny trailer, og efterfølgende ønsker at få klarlagt dennes syns forløbet i synshallen, omkring bremsetesten, få man det svar, den er godkendt med en bremse % på 45. Hvordan resultatet er opnået, kan ikke oplyses, de data er slettet, er beskeden. Er de 45 % opnået efter en BPW-opvarmning, er bremserne ulovlige, efter afkøling?

Min erfaring med midtvejs bremseprøver, viser en bremsekrafts % på 35/40 på de trailere vi prøvede , det er lig med afvisning i synshallen. Sammenligner vi så resultater med de bremseresultater vores forvogn, den leverer altid de lovede bremse % ingen nedgang mellem synene. Det giver stof til eftertanke, hvorfor kan bremserne på en forvogn altid opfylde lovens krav, når sættevognen ikke kan. Vores forvogn beviser at det kan lade sig gøre.

Det er på høje tid vi danske vognmænd får snakket sammen, vi må stiller krav til vore leverandører, vi skal have samme standart på trailer bremsekomponenter, som leveres til lastbilfabrikanterne. Gode bremser skal altid være en selvfølgelighed, ikke en undtagelse.

Det er bare ikke godt nok, når jeg som vognmand, sender en chauffør afsted, for afhentning af den spritnye trailer. Så skal han ikke ud at køre med en tikkende bombe, aktiveret af Færdselsstyrelsens mangelfulde godkendelses system. Det skriger til himmelen som det foregår nu. Myndighederne hænger uskyldige Vognmænd / brugere og deres chauffører ud med et ansvar, de ingen indflydelse har på.

Problemet med manglende bremsekrafts % for sættevogne er et gammelt problem, som embedsmandsvælden gennem en årrække ikke har magte at løse. Lige som deres politiske leder ikke har magtet at sætte foden ned, og få løst problemet. Problemet skal løses af embedsmandsvælden.

De stillede lovkrav, skal overholdes, uden fusk og opvarmning, og de skal kontrolleres af myndighederne.

FDL og Christian Jensen går gerne foran i kampen mod dårlige bremser, vi har faktisk været i gang længe. Vores kendskab til dårlige bremser er koncentreret omkring BPW og SAF-aksler, og de er ikke gode nok. Deres bestrygning dur ganske enkelt ikke, og myndighederne kontrollerer de af dem stiller krav, en bremsekraft på 50 % . Myndighederne skulle lytte til de få erfarne mennesker i branchen, de har bevist, det er muligt at få dårlige bremser opdateret til gode bremser. Der er altid en undtagelse hvor det umiddelbart ikke er muligt. De såkaldte eksaminerede eksperter har forsøgt at løse problemet med årlige bremser de sidste 20 år, deres evner har åbenbart ikke været tilstrækkelige til at løse problemet.

FDL er klar til at tage kampen op, så vil I være med så kontakt mig eller FDL

Christian Jensen

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.