Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Markant reduktion af emissioner i Volvo Cars’ logistiknetværk via skifte fra lastbiler til tog
NyhedVolvo Cars reducerer CO2-emissionerne i sit logistiknetværk betydeligt ved at skifte transporterne mellem sine produktionsanlæg og nye bildepoter fra lastbiler til tog.

Især i Europa, hvor lastbiler stadig er altdominerende med hensyn til transport af nye biler til distributionsdepoter og forhandlere på de forskellige markeder, er virksomheden i færd med at reducere emissionerne ved at erstatte flere og flere lastbiltransporter med jernbanetransport.


Markant reduktion af emissioner i Volvo Cars’ logistiknetværk via skifte fra lastbiler til tog


Ved for eksempel at implementere jernbanetransport på ruten mellem virksomhedens produktionsanlæg i Gent, Belgien, og et specialbygget depot i det nordlige Italien nedbragte Volvo Cars sine CO2-emissioner med næsten 75%. På en anden rute, fra Gent til et andet depot i Østrig, blev emissionerne reduceret med næsten halvdelen siden skiftet til jernbanetransport.

Begge initiativer er en del af den klimahandlingsplan, som Volvo Cars løftede sløret for i år. I henhold til planen sigter virksomheden på at reducere det samlede kuldioxidaftryk pr. bil med 40 procent mellem 2018 og 2025, hvilket vil kræve en reduktion af de operationelle emissioner, inklusive logistik, på 25%. 2025-planen er et konkret skridt henimod Volvo Cars’ ambition om at blive en klimaneutral virksomhed inden 2040.

”Da vi sagde, at vi planlagde at reducere emissionerne markant på tværs af alle vores aktiviteter, mente vi det,” sagde Javier Varela, Senior Vice President for Manufacturing and Logistics hos Volvo Cars. ”Vores logistiknetværk er kun én af brikkerne i dette puslespil, men ikke desto mindre en vigtig brik. Dette er et eksempel på vores forpligtelse til at reducere vores miljøpåvirkning gennem meningsfulde, konkrete tiltag.”

Volvo Cars planlægger også at bruge jernbanetransport i større skala i Kina og USA. Allerede nu transporteres biler med tog fra virksomhedens Kina-baserede produktionsanlæg til havnen i Gent to gange om ugen. Andre togforbindelser leverer nye Volvo-biler til regionale depoter i Kina og i Rusland.

I USA er selskabets produktionsanlæg i Charleston, South Carolina, blevet en del af et veletableret godsbanenetværk, der bringer nye biler til depoter i byer i hele Nordamerika. Disse tog erstatter allerede nu, hvad der svarer til dusinvis af lastbiler om ugen, et antal der sandsynligvis vil stige, når den næste generation af XC90 går i produktion.

Volvo Cars’ klimahandlingsplan er et af de mest ambitiøse tiltag i bilindustrien. Den indeholder konkrete handlinger i tråd med den globale Paris-klimaaftale fra 2015, der sigter på at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader Celsius over de førindustrielle niveauer.

Volvo Cars' 2040-ambitioner rækker længere end at håndtere problemet med udslip fra udstødningen via total elektrificering, da virksomheden er klar over, at elektrificering ikke er nok til at reducere dens miljøaftryk. Derfor har den også planer om at tackle CO2-emissioner overalt: I sit produktionsnetværk, sin drift generelt, sin forsyningskæde og via genanvendelse af materialer.

Virksomhedens elektrificeringsambitioner afspejles i det for nylig lancerede Recharge-modelprogram. Recharge vil være det overordnede navn for alle genopladelige Volvo-biler med en helelektrisk eller plug-in hybrid drivline. Recharge-modelprogrammet sigter mod at øge salget af Volvo Cars’ elbiler yderligere og via incitamenter at tilskynde førere af plug-in hybrider til at benytte Pure-funktionen mest muligt.

Kilde: Volvo Car Group

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.