Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Klare klimakrav til vores brændstoffer er den effektive vej til grønnere transport
Nyhed​Klimarådet foreslår i sin nye rapport, at energiafgiften på fossile brændsler skal fastholdes på det nuværende niveau, mens CO2-afgiften skal stige frem mod 2030. Drivkraft Danmark vil gerne have intelligente afgifter og krav til fortrængning. Det er den mest effektive vej til en grønnere transport.

Klimarådet kom 9. marts med sine anbefalinger til at nå 70 % reduktionsmålet i 2030.

Et af forslagene fra Klimarådet er, at energiafgiften på fossile brændsler skal fastholdes på det nuværende niveau, mens CO2-afgiften skal stige frem mod 2030.

Forslaget fik en kølig modtagelse af erhvervsliv og fagbevægelse. Og der er da også andre veje at gå.

Hos Drivkraft Danmark støtter vi generelt et større fokus på at begrænse CO2-udledningen fra de enkelte brændstoffer gennem beskatning og klimakrav (krav til CO2-fortrængning). Det er dog afgørende, at beskatningen af det enkelte brændstof afspejler den reelle CO2-udledning, som brændstoffet medfører. Og ikke som i dag hvor VE-brændstoffer beskattes som 100% CO2-neutrale uanset oprindelse og produktionsform.

En intelligent CO2-afgift skal tage højde for CO2-udledningen i hele produktionskæden fra vugge til grav. Her kan forskellige VE-brændstoffer (fra biogas, brint og biomasse) bidrage med fortrængning i form af iblanding. Med konkrete reduktionskrav og intelligente CO2-afgifter kan markedet vælge de VE-brændstoffer, der er bedst til prisen for at nå målet, fremfor bare de billigste løsninger.

Ved at sætte klare mål for fortrængningen kan politikerne gennem markedet skabe den mest omkostningseffektive vej til CO2-reduktion. Den dimension i omstillingen af transporten må politikerne ikke glemme, når de mange anbefalinger skal udmøntes i praksis.

Kilde: Drivkraft Danmark

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.