Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 1
Admin

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Der skal ikke flyve tomme fly rundt i Europa
NyhedTransportminister Benny Engelbrecht har bedt Europa-Kommissionen om at sætte gang i et lovgivningstiltag, der kan forhindre, at der flyver tomme fly rundt i Europa på grund af coronavirussen.

Udbredelsen af coronavirussen har store konsekvenser for erhvervslivet og borgere i hele Europa. Det gælder ikke mindst for luftfartsbranchen, som oplever et dramatisk fald i antallet af rejsende og solgte billetter.

På grund af en EU-regel om, at et luftfartsselskab skal anvende sit ”slot” i en lufthavn minimum 80 procent af tiden for at få tildelt samme slot næste år, flyver der angiveligt næsten tomme fly rundt i europæisk luftrum, så luftfartsselskaberne kan være sikre på at fastholde de værdifulde slots. Et slot er en start- og landingstilladelse i en given lufthavn.

- Det er uholdbart ud fra både et økonomisk og klimamæssigt perspektiv, at der angiveligt flyver næsten tomme, ja man kan vel nærmest kalde dem ”spøgelsesfly”, rundt i luften. Derfor har jeg opfordret transportkommissær Adina Vălean til at sætte gang i de nødvendige lovgivningsmæssige tiltag, der kan sikre, at luftfartsselskaberne får lov til at afvige fra dele af slotsforordningen, siger transportminister Benny Engelbrecht.

En række øvrige medlemslande har også opfordret Europa-Kommissionen til at iværksætte et lovgivningsmæssigt tiltag, ligesom Kommissionen i øvrigt gjorde efter 11. september 2001, under SARS-epidemien i 2003 og under finanskrisen i 2009.

Fakta
Tildeling af start- og landingstilladelser – de såkaldte ’slots’ – er reguleret på EU-niveau for at sikre, at tildelingen på tværs af EU sker på lige, gennemskuelige og ikke-diskriminerende vilkår. Der er således udpeget en slotskoordinator i hvert medlemsland, som er ansvarlig for at tildele slots til luftfartsselskaberne. I Danmark varetages opgaven af selskabet Airport Coordination Denmark. Selskabet opererer uafhængigt af både myndigheder og Transport- og Boligministeriet.

I slotsforordningen findes en bestemmelse om, at et slot i en lufthavn skal være udnyttet minimum 80 procent af tiden, hvis et luftfartsselskab vil have ret til samme slot i næste års trafikprogram (en såkaldt grandfather right). Bestemmelsen er med til at sikre, at slots i lufthavnene bliver tildelt og anvendt så effektivt som muligt.

Når der er et markant fald i efterspørgslen på flyrejser, som luftfartsbranchen oplever i øjeblikket, kan nogle luftfartsselskaber angiveligt føle sig nødsaget til at flyve næsten tomme fly rundt til lufthavne for at fastholde retten til at benytte samme slot i næste års trafikprogram. Dette er uhensigtsmæssigt for luftfartsselskabernes økonomi og i særdeleshed for klimaet.

De nationale slotskoordinatorer kan afvige fra 80/20-bestemmelsen for enkelte lufthavne, hvis der foreligger en ekstraordinær omstændigheder. Covid-10 er pt. ikke en ekstraordinær omstændigheder i henhold til forordningen.

Der er således behov for, at Europa-Kommissionen skaber den nødvendige lovramme til, at slotskoordinatorerne kan afvige fra 80/20-bestemmelsen.

Kommissionen kan tage initiativ til en forordning, der midlertidigt suspenderer 80/20-bestemmelsen i slotsforordningen i et tidsbegrænset periode. Det gjorde Kommissionen for eksempel efter 11. september 2001, under SARS-epidemien i 2003 og under finanskrisen i 2009. Det er dette lovgivningstiltag, som transportministeren har bedt transportkommissæren om at iværksætte.

Kilde: Transport- og Boligministeriet
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.