Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Skraldebilen skal køre på el
LastDen tunge transport repræsenterer et stort potentiale for CO2-besparelser, og selvom ladeinfrastrukturen for lastbiler fortsat halter bagefter, er potentialet for elektrisk bytransport allerede stort. Mercedes-Benz Econic er populær som skraldebil, og allerede i 2022 begynder serieproduktionen af den eldrevne version, eEconic.

Uanset hvilke varer forbrugeren lægger i indkøbskurven i dag, er der stor sandsynlighed for, at en stor del har fundet vej fra producenten til butikkernes hylder i en lastbil. Den tunge transport repræsenterer nemlig en afgørende del af den moderne infrastruktur – og dermed et stort potentiale for markante CO2-reduktioner.

Men selvom elektriske langturslastbiler, der ruller CO2-frit ned igennem Europa, fortsat har sit kommercielle gennembrud til gode, giver elektrificeringen allerede nu god mening at overveje i byerne. Hovedparten af vores affald transporteres nemlig på lastbiler, og særligt renovationskørsel er derfor et område, der egner sig godt til elektrisk drift.

Mange skraldebiler kører i faste ruter og tilbagelægger færre kilometer end de fleste andre lastbiler. Det gør det lettere at planlægge grønne ruter samt opladning om natten, hvor der er rigelig grøn strøm til rådighed. Når diesel erstattes af elektricitet, reduceres både CO2-udslip og støjniveau. Samtidig er både partikel- og NOx-udslip, som påvirker den lokale luftkvalitet, helt elimineret. Og det er godt nyt for både miljøet og de mennesker, der bor i byen.


Drivline fra eActros

Mercedes-Benz eEconic er navnet på den elektriske version af den velkendte Mercedes-Benz Econic, som takket være chaufførvenlig ergonomi og højt sikkerhedsniveau i bytrafikken i stor stil benyttes til renovationskørsel i Danmark. eEconic deler drivline med den ligeledes elektriske eActros, der allerede testes som distributionslastbil af kunder flere steder i Europa, og serieproduktion begynder i første halvdel af 2021.

Selvom opladningsinfrastrukturen lader vente på sig, satser Daimler-koncernen, der ud over Mercedes-Benz står bag FUSO, Freightliner og Western Star, benhårdt på en elektrisk fremtid for den tunge transport. Hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark har man derfor store forventninger til den elektriske skraldebil:

“Det er oplagt, at den elektriske omstilling begynder dér, hvor den giver mest mening. Lige nu er det i byerne, hvor den elektriske eEconic kan bidrage med både CO2-reduktion og som en bonus også mindre støj, partikel- og NOx-udledning. Vi har store ambitioner på tværs af hele vores produktprogram, hvor vi planlægger at tilbyde et elektrisk alternativ i alle segmenter, og derudover også en omfattende rådgivning både før, under og efter anskaffelse. I Danmark har vi allerede leveret de første fuldt elektriske, serieproducerede lastbiler i form af FUSO eCanter, og introduktionen af de store elektriske lastbiler i Danmark rykker tættere på,” siger chef for Produkt og Marketing hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark, Mikael Voigt.

Nøjagtigt som søsterbilen eActros er eEconic udstyret med to kraftige elmotorer på hver 126 kW og 485 Nm, som leverer lige så meget trækkraft som dieselversionerne og desuden bidrager med kraftigere acceleration. Batteripakken leverer tilstrækkelig rækkevidde til at dække langt de fleste bynære og regionale opgaver.

Teknologien bag eEconic præsenteres første gang offentligt på den internationale IFAT-messe i München, der afholdes 4. til 8. maj 2020, hvor interesserede kunder kan få inspiration og blive klogere på fordelene ved at skifte fra diesel- til eldrift – og samtidig få kyndig rådgivning i, hvad der særligt skal tages højde for.

Kilde: Mercedes-Benz Danmark A/S

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.