Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
DTL Magasinet
Vestfyn Trækker
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Alstom har underskrevet den første kontrakt på batteridrevne tog til regional togdrift i Tyskland
Nyhed

Fotograf: Copyright Alstom Design & Styling


Alstom skal levere 11 Coradia Continental batteridrevne el-tog frem mod år 2023 til Transportforeningen i Mittelsachsen (VMS) og med støtte fra Foreningen for Offentlig Transport i Leipzig (ZVNL). Alstom producerer dermed alle former for tog på markedet herunder et komplet udvalg af emissionsfrie tog med effektive elektriske motorer, som er kompatible med brint eller avancerede batterimotorer. Togene skal servicere ruten Leipzig-Chemnitz. Kontrakten har en anslået værdi omkring 100 millioner euro og indeholder også vedligehold.

Allerede i 2014 indgik Alstom aftale med VMS om levering af 29 Coradia Continental elektriske regionaltog (EMU). For at forbinde 80 kilometers ikke-elektrificeret jernbane mellem Chemnitz og Leipzig anmodede myndighederne om en batteridrevet version af togene (BEMU). De nye tog forventes at blive taget i brug i 2023. De bliver bygget på Alstoms tyske produktionsværksted i Salzgitter, Niedersachsen. Det batteridrevne sporsystem bliver designet og leveret af Alstoms trækkraftcenter i Tarbes.

”Vi er ufatteligt stolte over at levere en bæredygtig og fuldstændig skræddersyet løsning til de ansvarlige myndigheder. Med denne gennemtænkte løsning adskiller Alstom sig på markedet ved at tilbyde alle former for emissionsfri tog. Som en del af vores samfundsansvar, sætter Alstom et intenst fokus på bæredygtig mobilitet og tilbyder derfor skræddersyede løsninger, der gør løsningen attraktiv men også omkostningseffektiv,” siger Gian Luca Erbacci, Senior Vice President i Alstom Europa.

Coradia Contiental BEMU-togene ligner de toge, der allerede anvendes på Dresden, Riesa og Zwickau-ruterne. Hovedforskellen består i, at BEMU-togene også har højeffektive batterier på togenes tage. De nye Coradia Continental BEMU-tog er udviklet med Alstoms store erfaring indenfor batteridrevne trækkraftsystemer fra Coradia iLint, Citadis sporvogne og Prima H3 lokomotiver.

Coradia Continental BEMU-tog har en rækkevidde på 120 kilometer og kan køre på både elektrificerede og ikke-elektrificerede jernbanestrækninger. Et trevogns-tog er 56 meter langt og udstyret med 150 siddepladser. Toget har en tophastighed på 160 km/t i batteritilstand. Batteriernes kapacitet (højeffektive lithium-ion) er beregnet til at sikre ledningsfri drift af ruten fra Chemnitz til Leipzig uden at ofre ydeevne eller komfort.

Rækkevidden på Alstoms Coradia tillader, at myndigheder og transportudbydere kan tilbyde regionaltog, der møder passagerers behov og forventninger, og samtidig viser høj pålidelighed og omkostningseffektiv transport. Alstom har skræddersyet rækkevidden på Coradia-serien til at fungere med alle tilgængelige emissionsfrie kraftsystemer. Både batteri, el og biobrændstof. Ydelsen fra sidstnævnte, Coradia iLint biobrændstof, kan sammenlignes med ydeevnen fra dieseldrevet tog. Biobrændstoffet, der kun udleder vand, har været anvendt i Tyskland i over et år.


Kilde/ Foto: Alstom
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.