Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Nyeste artikler
DTL Magasinet
Info fra Admin.


Admin : Natten til søndag den 29. marts 2020 skifter vi fra vintertid til sommertid. Det vil sige, at klokketiden søndag den 29. marts 2020 klokken 02.00 ændres til klokken 03.00.
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Ladestandere koster infrastruktur-kroner - der er usynlige udgifter i det grønne regnskab
NyhedDer bliver bygget masser af ladestandere til el-biler i Danmark i øjeblikket. I fredags kunne elbil-ejere og -entusiaster således glæde sig over nyheden om, at et energiselskab investerer 100 millioner kroner på flere ladestandere i de større byer.

Men der er et problem med ladestanderne: De koster infrastruktur-kroner, der ikke er taget med i det grønne regnestykke:

”Det er absolut positivt med flere ladestandere. Dem ser vi gerne flere af. Men ladestandere har ekstra økonomiske omkostninger, der skal tages højde for, og det må politikerne ikke glemme” siger Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør i den koldingensiske energi-koncern, EWII.

”Elektricitet kan ikke transporteres uden et ledningsnet, og ledningerne skal være store nok til at kunne håndtere den mængde, der er behov for. I tilfældet med ladestandere kan det være nødvendigt at grave i jorden, og lægge større ledninger for at sikre, at der er kapacitet til det øgede forbrug,” forklarer Lars Bonderup Bjørn.

Det vil medføre omkostninger for elnetvirksomhederne, påpeger han. EWII ejer el-netselskabet TREFOR El-net, der står for drift, vedligehold og udvikling af el-nettet i Trekantområdet.

De ekstra omkostninger tager elnetselskaberne gerne. Men ladestanderne er blot et enkelt eksempel på en større problematik:

”Mit opråb handler om at få politikerne til at tænke sig om: Når el-netselskaberne alligevel skal have gang i gravemaskinerne, er der så mere, der kan tages med i samme omgang?” spørger han.

Spørgsmålet er ment retorisk – for det er der: Det ovennævnte eksempel viser, at der mangler politiske beslutninger om, hvad for en infrastruktur, der skal understøtte den grønne omstilling, lyder det fra direktøren.

”Jeg har lyst til at kippe med flaget, når nogen tager risikoen og ruller ladestandere ud i det danske landskab. Det er godt. Men samfundsøkonomisk er det uigennemtænkt, og udtryk for en laissez fair-holdning til infrastruktur. Danmark har brug for politisk lederskab i den grønne omstilling - ellers bliver 70-procent-målsætningen alt for dyr”, siger Bonderup Bjørn.

El, vand og varme – det hele hænger sammen i den grønne omstilling

Som et konkret eksempel efterlyser Lars Bonderup Bjørn politisk klare beslutninger om, hvad der skal ske med varmesektoren. Det kan lyde som noget helt andet end ladestandere, men det er det samme el-net, der skal understøtte alt, hvad der bliver sat et stik i. Derfor skal det hele tænkes sammen.

”I energibranchen taler vi om elektrificering gennem varmepumper, hvilket også vil kræve elkabler. Men hvilken elektrificering er det, politikerne ønsker?”, spørger EWII-direktøren.

Der er nemlig forskel på, hvilke slags kabler, der skal trækkes – og det er dyrt ikke at gøre det rigtigt i første omgang:

”Skal vi have individuelt elektrificerede løsninger, så skal der etableres elkabler, der kan trække strømmen helt ud i den enkelte husstand. Skal vi have kollektivt elektrificerede varmeløsninger baseret på varmepumper, så skal vi stoppe med at nedgrave højtemperaturfjernvarmerør og i stedet indrette os med lavtemperaturrør. Sådan nogle ting skal vi tænke igennem, inden vi laver løsninger hist og pist uden større mål og med,” siger han.

Såvidt ladestandere og varmepumper. Det hele skal med, mener EWII-direktøren, der derfor gerne vil se en national infrastrukturplan for den grønne omstilling:

”Politikerne hylder det frie initiativ og skubber alting over på udvikling og forskning. Men det er nødvendigt at tage stilling til, hvilken infrastruktur vi vil have udviklet og forsket til. Og det er politikernes ansvar at de beslutninger bliver taget rettidigt – det er nu,” påpeger Lars Bonderup Bjørn.

SEAS-NVE og Clever fordobler antal ladepunkter i flere af landets større byer

Kilde: EWII

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.