Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
DTL Magasinet
Vestfyn Trækker
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Scania Danmark leverer første LBG-lastbil til Frode Laursen
LastFrode Laursen A/S i Vitten nord for Aarhus kan nu bryste sig af at være den første danske virksomhed, der har sat en ny Scania gaslastbil til kørsel på flydende biogas i normal drift. I stedet for den traditionelle dieselmotor er den nye Scania R 410 udrustet med en gasmotor, der kan give en markant reduktion af CO2-udslippet.

Frode Laursen er en stor dansk transport- samt lager- og logistikvirksomhed med aktiviteter i hele Norden. Virksomheden disponerer dagligt over mere end 1.000 lastbiler, heraf ca. 750 egne, og for nylig kom den første lastbil til kørsel på flydende biogas ind i flåden.

- Vi har stor opmærksomhed på, at vi som logistikvirksomhed er med til at påvirke miljøet - især gennem CO2-udslip. Og da vi betragter god opførsel omkring et bæredygtigt miljø som en integreret del af vores forretningsfilosofi, prøver vi med den nye Scania at tage endnu et skridt i den bæredygtige retning, siger indkøbschef Jan Skov fra Frode Laursen.

- Vi har tidligere investeret i lastbiler til kørsel på bl.a. biodiesel og naturgas, men det er første gang, vi investerer i en lastbil til kørsel på LBG (Liquified Bio Gas, dvs. flydende biogas), der kan give helt op til 100 % CO2-reduktion, fastslår han.

Den nye Scania R 410 adskiller sig kun fra en traditionel diesellastbil ved, at den 6-cyl. 13-liters motor er konverteret til gasdrift ved montering af tændrør og et andet system til brændstofindsprøjtning, samt at den traditionelle dieseltank er erstattet af en tryktank til opbevaring af biogassen under tryk ved meget lave temperaturer. Resten af lastbilen har præcis de samme egenskaber som en traditionel diesellastbil med 410 hk, når det gælder præstationer, lasteevne, køreegenskaber osv. Rækkevidden ved kørsel på flydende gas er ca. 1.100 km pr. optankning.

- Hos Frode Laursen har vi store forventninger til omstillingen til mere bæredygtig lastbiltransport. Teknologien er her, men for at det rigtig kan slå igennem, kræver det også, at f.eks. infrastrukturen til distribution af den bæredygtige gas er på plads, fastslår Jan Skov. Han ser meget gerne flere tankstationer til tankning af flydende gas. Sådanne tankstationer findes der lige nu ikke en eneste af i Danmark.

- For at komme i gang med kørsel på flydende biogas har vi indsat den nye Scania i Stockholm-området, hvor den skal køre for kaffegrossisten Arvid Nordquist, der vægter bæredygtig transport meget højt, forklarer Jan Skov.

Han fortæller samtidig, at man forventer at indsætte yderligere et antal gasbiler i Tyskland og Sverige, hvor der ikke alene kan tankes flydende gas, men hvor også rammevilkårene er anderledes end i Danmark i forhold til at fremme anvendelsen af grønne drivmidler.

- Hvis vi får mulighed for at tanke flydende biogas i Danmark, vil det være oplagt at indsætte lastbilen og flere nye af samme type til langturskørsel mellem f.eks. Sverige og Tyskland, hvor det er muligt at tanke flydende biogas, siger han

Fakta om Scania R 410 A6x2 NBLH

Drivline: Scania OC13 101, 13-liters, 6-cyl. rækkemotor på max. 410 hk/2.000 Nm, Euro6

Gearkasse: 14-trins GRS905R-gearkasse med integreret Retarder samt Opticruise automatisk gearskiftesystem

Bagaksel: Enkeltreduceret R 780-bagtøj med 2,59:1 i udveksling, differentialespærre

Brændstoftanke: tryktanke af stål monteret på begge sider af chassiset, samlet kapacitet 750 liter biogas opbevaret ved ca. minus 125 grader C og 10 bar overtryk.

Opbygning: fabriksopbygget 3-akslet sættevognstrækker med drejeskammel.



Kilde: Scania Danmark - Foto: Martin Gravgaard

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.