Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
DTL Magasinet
Vestfyn Trækker
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
NCC introducerer CO2 neutrale kantsten
NyhedIn-situ støbte kantsten er kendt for både at være økonomisk fordelagtige og tidsbesparende at anlægge. Nu viser nye beregninger, at de også udleder langt mindre CO2 end traditionelle kantsten. Derfor tager NCC skridtet videre for at gøre løsningen helt CO2 neutral

I 2017 blev de in-situ støbte kantsten i profilbeton et hit for NCC i Danmark. Her gik det op for kommuner og rådgivere, at løsningen både var dobbelt så hurtig at anlægge og til en betydelig lavere pris i forhold til traditionelle kantsten. Siden da er der for alvor kommet gang i den amerikanske Gomaco-maskine, der lægger, armerer og støber den særlige kantsten på stedet i én arbejdsgang. En såkaldt NCC profilbeton kantsten.



Nu peger dugfriske beregninger fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) på, at der er endnu flere gevinster at hente ved de ”nye” kantsten. Løsningen er nemlig ikke bare effektiv og økonomisk fordelagtig. Den kommer også klimaet til gode, da man ved at anlægge kantsten af profilbeton frem for traditionelle beton kantsten kan reducere udledningen af CO2 markant.

”De opdaterede tal viser, at hvis man udskifter 1000 meter kantsten langs vejen med traditionelle kantsten, så forbruger man 46 ton CO2. Vælger man derimod at udskifte samme strækning med vores NCC Profilbeton kantsten bruger man ”kun” 8 ton CO2”, siger Torben Nørlem, salgs- og entrepriseleder i NCC.

Han understreger, at den helt store CO2-synder ved at anlægge traditionelle kantsten er mængden af beton, som bruges i fremstillingen af kantstenen. I den in-situ støbte kantsten, derimod, er det ikke nødvendigt at bruge så høje mængder beton, da NCC støber kantstenen direkte oven på den gamle kantsten eller direkte på asfalten. ”På den måde sparer vi på de klimatunge materialer”, fortæller Torben Nørlem.

CO2 neutral – hvordan?
Hos NCC arbejder man målrettet med at reducere branchens miljømæssige fodaftryk ved blandt andet at tænke i klimavenlige løsninger på de danske veje. Derfor har NCC nu også taget skridtet videre med de in-situ støbte kantsten i profilbeton, så løsningen kan blive helt CO2 neutral.

”Når vi anlægger kantstenen, forærer vi kommunen et antal nåletræer, da nåletræer er særligt gode og hurtige til at suge CO2 ud af atmosfæren”, siger Torben Nørlem.

Han fortæller, at hver gang NCC anlægger 1000 meter kantsten af profilbeton, tilbyder virksomheden 50 nåletræer til den kommune, hvor kantstenen er anlagt. Det svarer til den CO2, som bliver udledt under produktionen af kantstenen. Og på den måde bliver løsningen CO2 neutral.

Kilde: NCC

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.