Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
DTL Magasinet
Vestfyn Trækker
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Glæde i DTL: Omdiskuteret datoregel droppet
NyhedAf Niels Møller Madsen, Dansk Transport og Logistik

Efter lang tids pres fra branchen herunder ikke mindst DTL – Danske Vognmænd lægger miljøminister Lea Wermelin (S) nu op til at droppe planerne om, at Euro5-biler indregistreret før 1. oktober 2009 ikke må i miljøzonerne.

Miljøminister Lea Wermelin (S) lægger nu op til, at Euro5-biler uanset registreringsdato alligevel får lov til at køre ind i miljøzonerne i de store byer, når de skærpede miljøzoneregler træder i kraft den 1. juli. Det fremgår af det lovforslag om digital håndhævelse af miljøzoner, som ministeriet lige har sendt i høring.

Oprindeligt var det meningen, at bilens registreringsdato og ikke dens miljønorm, skulle være afgørende for, om den skulle have lov til at køre ind i miljøzonerne eller ej. Det fik mange vognmænd til at frygte for deres økonomi. Men det er altså nu droppet.

- Det er meget tilfredsstillende, at ministeren har hørt på os og droppet de absurde planer om at bruge dato frem for Euro-norm, når det skal afgøres, hvilke biler, der må køre ind i miljøzonerne, siger adm. direktør Erik Østergaard.

- Indkørsel til miljøzonerne bør naturligvis afhænge af bilernes forureningsgrad og ikke af, hvornår de tilfældigvis er indregistreret. Så det er rigtig godt nyt, at ministeren har lyttet til vores saglige argumenter ikke mindst for de mange vognmænd, der opererer med specialkøretøjer, som ikke bare kan forrentes over ti år. Det er også godt nyt for dem, der tilbage før oktober 2009 udviste rettidig omhu og købte Euro-5 biler ind med tanke på miljøet for så at få stillet i udsigt, at de biler ikke længere må køre i miljøzonerne. Det må de så alligevel og tak for det, siger direktøren.

Miljøzonereglerne omfatter de fem største byer i Danmark København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.

Kilde: Dansk Transport og Logistik (DTL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.