Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Danske ingeniører er med i historisk udvidelse af Europas jernbanenet
NyhedIngeniører fra SNC-Lavalin / Atkins i København skal levere Infrastructure Management-analyse til Rail Baltica, som bliver det største infrastrukturprojekt gennemført i den baltiske region i de seneste 100 år. Det er et vigtigt indledende skridt i udformningen af den nye jernbane, der skal integrere de baltiske lande i det europæiske jernbanenet.

Det omfattende Rail Baltica-projekt bliver skudt i gang nu og løber frem mod 2026. Målet er at skabe forbindelse fra Helsinki i Finland over Tallinn og Pärnu i Estland, Riga i Letland, Panevėžys, Kaunas og Vilnius i Litauen og videre til Warszawa i Polen.

I dag er Estland, Letland og Litauen ikke koblet på det europæiske jernbanenet, fordi der ganske enkelt ikke er en jernbane, der svarer til den, der er i det øvrige Europa. Men det skal det nye projekt ændre på, så både passagerer og gods kan komme hurtigere frem i regionen.

- Med denne opgave bidrager Atkins til et storslået projekt, som vil binde Europas jernbanenet tættere sammen. Det er vi naturligvis meget stolte af. Der er ingen tvivl om, at jernbanen vil styrke den baltiske infrastruktur og samtidig skabe en stærkere trafikal forbindelse mellem de tre lande og Centraleuropa, siger Eva Rindom, Atkins Danmarks adm. direktør i Atkins Danmark.

Højhastighed til passagerer fra Helsinki til Berlin
I alt vil den nye jernbane strække sig over ca. 870 km gennem de baltiske lande. På længere sigt er der planer om at binde linjeføringen sammen med jernbanen til Berlin. Jernbanen vil kunne håndtere både højhastighedstog, der kan køre 240 km/t med passagerer, og godstog med en hastighed på op mod 120 km/t.

- En af årsagerne til, at vi blev valgt til at udarbejde Infrastructure Management-analysen, er vores erfaring fra internationale projekter såsom Øresundsforbindelsen, som formår at binde en region sammen på tværs af nationale grænser. Samtidig har vi indgående kendskab til Europakommissionen, som medfinansierer projektet, forklarer seniorprojektleder fra Atkins, Michael E. K. Hansen, og fortsætter:

- Vores rolle er at finde den bedste model for administration af jernbanen i de tre baltiske lande. Det er altså et første og vigtigt led i dette gigantiske projekt, som vil få stor betydning for fremtidens banetrafik i Europa, siger Michael E. K. Hansen.

Fakta om projektet :
• Den nye jernbane bliver i alt 870 km lang.
• Heraf 213 km i Estland, 265 km i Letland og 392 km i Litauen.
• Togene kommer til at kunne køre 240 km/t med passagerer og 120 km/t med gods.


Fakta om SNC-Lavalin / Atkins:
Som en del af SNC-Lavalin Group er Atkins en af verdens største rådgivervirksomheder og en anerkendt infrastrukturrådgiver i Danmark. Atkins i Danmark tæller 450 specialister, rådgivere og projektledere med kernekompetencer inden for jernbane, broer og konstruktioner, vej, risk management, miljø, trafik- og byudvikling, it og geodata, energi, bygherrerådgivning og projektledelse. I juli 2017 blev Atkins del af SNC-Lavalin, der nu tæller over 50.000 ansatte på verdensplan.


Kilde: Atkins Danmark A/S
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.