Chaufførnyt
Græsted Veterantræf
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 8

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Fra ondskab til kærlighed: Mercedes genopstod efter bombeattentat
AutoKlassiske biler har kronede dage i disse tider, hvor de mest sjældne af dem sætter millionrekord efter rekord på auktioner verden over. Denne Mercedes menes at være den eneste tilbage i verden af sin slags, og så bliver det ganske enkelt ikke mere sjældent.

Som om det ikke er nok er den også begunstiget af den mest utrolige, tragiske og fascinerende historie, og den nuværende ejer Lauritz Lauritsen fra Hobro er derfor spændt på hvad bilen kan indbringe, når den den 26. juni kommer på auktion i Randers.

Men lad os starte med begyndelsen: Mercedes'en var allerede ved sin fødsel i 1938 en fornem sag, der repræsenterede det ypperste som det tyske mærke kunne præstere. Der blev kun bygget 34 eksemplarer af den utroligt dyre vogn, der absolut var forbeholdt samfundets spidser. Den konkrete model var den fornemste af dem alle, og det håndbyggede karosseri var specialudstyret i Mannheim med alt Mercedes kunne finde på af luksus og teknik. Den færdige bil var i 1938 en af verdens smukkeste, fineste og måske også bedste biler.

Sådan fremstår den sorte vogn også i dag, men kun fordi den entusiastiske ejer har lagt mange tusinde arbejdstimer i den. Lauritz Lauritzen fandt den i en lade i 1980, og da var den i en kummerlig stand. Den havde stået og sygnet hen i tyve år, og der var decideret vokset et træ op igennem den rustne vognbund. Den var et vrag, men præcis det så Lauritz Lauritzen som en udfordring: Han var Mercedes-mekaniker, og hvad kunne være mere passende at bringe bilen tilbage til fordums storhed?


Der gik 11 år før Lauritz Lauritzen var færdig med bilen der i sin sorte lak og nu igen imponerende stand så vakte beundring overalt hvor han kørte. Hvilket ikke vil sige så lidt, eftersom bilen både har været i hjemlandet og vidt omkring i Europa. Når så sjældne biler genopstår efter lang tids fravær fra offentligheden, så går jungletrommerne i entusiastkredse i gang, og Lauritz Lauritzen har siden færdiggørelsen nydt godt af mange forskellige invitationer. Han er ikke mindst stolt af, at selveste Mercedes-Benz inviterede ham og bilen til et verdensomspændende jubilæum i det storslåede og historiske Berlin-Tempelhof-område, og særligt brevet, der på undskyldende tysk maner forklarer om den ulejlighed parkeringen eventuelt kunne medføre, fordi bilen skulle stå blandt de ti smukkeste Mercedes nogensinde. Med til den historie hører også, at bilen er så sjælden, at ikke engang det særdeles omfattende fabriksmuseum har et lignende eksemplar.

Men nogle steder vakte bilen dog mere rædsel end begejstring, for det viste sig undervejs, at den sorte Mercedes kastede en tragisk skygge.

I krigens dybeste afgrund i 1942 blev nazisten Reínhard Heydrich bombet i Prag i en tilsvarende Mercedes, og Heydrich døde af sine kvæstelser. Mercedes'en overlevede og blev udstillet på museum i Prag. Lauritz Lauritzen opdagede imidlertid uoverensstemmelser mellem den udstillede bil og historien, og da han efterforskede sagen nærmere viste det sig, at Heydrich dengang netop kørte i en specialudgave fra Mannheim, ligesom Lauritzens nu danske bil. Det stemte helt overens med de meget svære skader hans bil før renoveringen havde bagtil, hvor bomben i sin tid sprang, og alt tyder derfor på, at det i virkeligheden er Lauritzens bil, der var den berygtede nazists vogn.

Den historie kom Lauritz Lauritsen først på sporet af godt undervejs i sit ejerskab, og som han siger ”så er det jo ikke bilens skyld”. Lauritz Lauritzen har gjort sit til at opveje ondskaben, nu hvor han i 36 år har levet med den fine Mercedes, der undervejs har fået megen kærlighed fra ham og opmærksomhed fra andre. Til opmærksomehden hører også medvirken i flere film, for den store Mercedes er ikke til at komme uden om, når Tysklands storhed i trediverne skal beskrives i automobilsammenhæng: Under indspilningerne af storfilmen ”Hamsun” med Max von Sydow i hovedrollen blev den forvænte karakterskuespiller så imponeret over Mercedes'en aura, at han udbrød ”her er det jeg som er statisten”. Også i filmen ”Hvidstengruppen” blev den statelige Mercedes brugt til at understrege tyskheden og krigens alvor.

Lauritz Lauritzen mange timers arbejde med vognen har vist sig godt givet ud, og selv har han kun glæde at berette om den stærke Mercedes: 116.000 kilometer er det blevet til med ham bag rattet, og mens Mercedes'en stadig er i topform, så mærker ejeren årenes trykken, og derfor vil han gerne afhænde sin stothed med al dens historie.

Det er muligt, at en del af den historie er tragisk, men der er ingen tvivl om at den tragiske historie yderligere bidrager til den meget smukke vogns aura, og derfor bliver det interessant at følge auktionen den 26. juni. Det er det randrusianske Campen Auktioner, der har Mercedes´en som hovedattraktion på en stor auktion den 26. juni, og auktionsleder Finn Campen beretter allerede om stor international interesse for den markante Mercedes.

AUTOVETERAN VED LAURITZ LAURITZEN

Link til Campen Auktioner - se katalog nr. 600, Lot 1A

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.